Den bedste rustbeskyttelse

Hvilken rustbeskyttelse er den bedste? Det er et af de spørgsmål, der går igen, når kunderne første gang kontakter os. Det er også et udtryk for, at det er svært at vælge hvilken rustbeskyttelse, der er den bedste.

Derfor er det fornuftigt at tale med flere rustbeskyttelsescentre vedrørende pris, behandlingsmetoder, holdbarhed, samt om pågældende center er godkendt via uvildig kontrolinstans. På den måde kan man få en fornemmelse af, om det pågældende undervognscenter er seriøst, samt om priserne dækker over samme behandlingstype, holdbarhed, samt kvalitet.

Læs mere vores behandlingstyper

Hvis rustbeskyttelsescenteret er seriøst og besidder de rette kompetencer, vil det være i stand til at give dig den rette rådgivning.

Teknologisk Institut anbefaler, at man som forbruger, sikrer sig følgende:

  • Fotodokumentation for afmontering af inderskærme og afdækninger i vognbunden
  • Afrensning ved højtryksspuling med varmt vand samt efterfølgende tørring
  • Brug af sprøjteskema, som sikrer at behandling udføres de rigtige steder uden at skade bilen
  • Brug af godkendt rustbeskyttelsesprodukt
  • Underlagt en UVILDIG kontrolordning. Teknologisk Instituts ordning er den eneste uvildige.

Læs mere om Teknologisk Instituts anbefalinger

Mange spørger også til holdbarheden af behandlingen – altså hvornår skal bilen genbehandles? Det er klart, at hvis der er tale om en rusten bil, så skal bilen behandles oftere end vi normalt anbefaler. Det vil være en individuel vurdering af pågældende bil fra gang til gang.

Hvis der er tale om biler, der ikke er rustne, så tilbyder vi en behandlingstype med 4 års holdbarhed. Så lang holdbarhed kan man kun tilbyde med den bedste rustbeskyttelse. Den lange holdbarhed vil gøre det meget billigt pr. år sammenlignet med behandlinger, der eksempelvis kun holder i 2 eller 3 år.

Vi anbefaler, som Teknologisk Institut og FDM, at alle biler rustbeskyttes fra ny, da det vil forlænge levetiden og forhøje gensalgsværdien. Forebyggelse er bedre og billigere end helbredelse…

Det danske klima giver rust i biler særdeles gode vækstbetingelser. Dette skyldes høj luftfugtighed året rundt med skiftende temperaturer – herved opstår der kondens i og på bilerne. I modsætning til hvad mange tror, så ruster biler altså ligeså meget om sommeren, som om vinteren. For at jern kan ruste, skal der vand (fugt) og ilt til metal. Når bilen rustbeskyttes, så sikres det, at vand og ilt ikke kommer i forbindelse med metallet på bilen – rust undgås!

Fordele ved at anvende Tectyl

Vær opmærksom på, at udførelsen er vigtigere end produktets navn. Det er en opfattelse som både FDM og Teknologisk Institut bakker op omkring.

Dog bør man altid vælge et rustbeskyttelsesprodukt, der er godkendt af Teknologisk Institut. Det betyder at produktet enten er godkendt og testet jævnfør svensk eller finsk standard (de skrappeste for rustbeskyttelsesområdet) – herved sikres det, at produkterne lever op til forskellige egenskaber, som indtrængningsevne, kuldesprødhed og en masse andre egenskaber. Kort sagt, at de virker rust beskyttende. Der er kun 4 godkendte produkter i Danmark og Tectyl er en af dem.

Alle Tectyl’s produkter er testet efter disse standarder og det er din garanti for at produkterne er de bedste.

Vi anvender i dag Tectyl’s produkter af følgende årsager:

  • Godkendt af Teknologisk Institut
  • Markedets mest miljørigtige rustbeskyttelse
  • Længere holdbarhed
  • Lugter og drypper minimalt
  • Kan arbejde sammen med alle andre rustbeskyttelsesprodukter på markedet

Uvildig kontrolordning indenfor rustbeskyttelse

Den bedste rustbeskyttelse opnås ved at vælge det seriøse undervognscenter. Men hvordan finder man det, når alle siger, at de tilbyder ”verdens bedste rustbeskyttelse”?

Teknologisk Institut tilbyder en kontrolordning kaldet VKO-R til rustbeskyttelsesbranchen. Denne kontrolinstans er den eneste uvildige i Danmark og testresultatet kan ikke påvirkes. Desuden er det ikke kun behandlingernes kvalitet, der undersøges, men også undervognscenterets udstyr og orden generelt.

Teknologisk Institut indkalder to gange om året biler til stikprøvekontrol ved at kontakte kunden direkte – kunden er med hele vejen igennem kontrollen, og der udfærdiges en rapport for hver enkelt bil.

Til oplysning er FDM’s kontrolordning IKKE uvildig, idet FDM selv sælger rustbeskyttelse, og i øvrigt med et produkt, der ikke er godkendt jævnfør de svenske eller finske standarder indenfor området. De udførte test hos FDM er ikke stikprøvekontroller, hvilket gør, at der kan ”snydes” med kun at sende de gode undervognsbehandlede biler til kontrol!

Fyns Undervognscenter ApS har været medlem af Teknologisk Instituts kontrolordning, indenfor rustbeskyttelse af biler i mere end 20 år. Vi har 0 fejl på samtlige stikprøvekontrollerede biler, der bliver kontrolleret på omkring 30 punkter pr. bil.

Hvordan udfører vi den bedste rustbeskyttelse hos Fyns Undervognscenter i Odense

Vi kan beskrive rustbehandlingen i 4 processer

  1. Forberedelse og afrensning
  2. Den bedste rustbeskyttelse udføres
  3. Kvalitetskontrol
  4. Klargøring, vask og aflevering

Forberedelse og afrensning

Først sørger vi for, at Interiør afdækkes, hvor der kommer beskyttelsesfolie på rat, gearstang og førersæde, samt påfører lakbeskyttelse på lakerede flader.

Dernæst køres bilen på lift, hvor alle hjul, inderskærme og bundplader bliver afmonteret – bremser afdækkes med plastik, således at bremserne ikke tager skade. Herefter afrenses bilen ekstremt grundigt med varmt vand under højtryk. Vi udfører altid rustkontrol og kontakter kunden, hvis en anden type behandling er at foretrække. Til slut køres bilen i tørrekabine, så bilen er knas tør, inden den egentlige rustbeskyttelse udføres.

Ovenstående proces er altafgørende for, at den bedste rustbeskyttelse opnås. Hvis forberedelse og rengøring ikke er udført efter alle kunstens regler, så er den efterfølgende rustbeskyttelse værdiløs! For det første kan man ikke rustbeskytte udenpå skidt og snavs. For det andet kan man ikke se, hvor man rustbeskytter, hvis man ikke får afmonteret hjul, inderskærme og bundplader.

Den bedste rustbeskyttelse udføres

Sprøjteskemaet for pågældende bil findes frem. Sprøjteskemaet angiver, hvor bilen skal rustbeskyttes, samt, hvor der bestemt ikke må sprøjtes af hensyn til airbag-sensorer, selestrammere og andet sikkerhedsudstyr. Desuden angiver skemaet, hvordan vi kan komme ind i alle hulrum uden at bore huller i din bil, hvorved fabriksgarantien bevares.

Alle hulrum (døre, vanger, stolper mm.) i bilens øvre og nedre del rustbeskyttes med et tyndt penetrerende, samt vandfortrængende TECTYL produkt. Dette produkt indeholder maksimalt 2% opløsningsmidler, hvilket bevirker, at det har en ekstrem lang holdbarhed. Desuden lugter og drypper det minimalt.

Vognbunden behandles først med to forskellige typer tyndt penetrerende og fugtfortrængende TECTYL produkter. Til slut påføres et kraftigt TECTYL slidlagsprodukt, der beskytter de to tynde rustbeskyttende produkter mod at slides af. Slidlaget er ikke rustbeskyttende i sig selv og må aldrig stå alene.

Kvalitetskontrol

Efter endt undervognsbehandling og rustbeskyttelse af både hulrum og undervogn udfører vi kvalitetskontrol. På den måde sikrer vi, at vi ikke har overset noget, og herved sikres den bedste rustbeskyttelse.

Klargøring, vask og aflevering

Når der er udført kvalitetskontrol af rustbeskyttelsen, samler vi bilen igen. Hjul monteres og fastspænding foregår vha. momentnøgler – det er meget vigtigt af hensyn til din sikkerhed. Inderskærme, afdækning mm. monteres og vi sikrer, at alt monteres, som det skal.

Herefter påføres der skånsom sæbe på bilen, hvorefter den vaskes, så den står nyvasket efter endt rustbeskyttelse. Dernæst aftørres alle kanter, døre og vinduer.

Vi udleverer fotodokumentation på, at adskillelse har fundet sted, samt billeder af de fejl og rustne områder, så vi har fundet under rustkontrollen.

Du får udleveret garanti-/sprøjtebevis, der angiver, hvornår det er tid til genbehandling, samt garantibestemmelser.

Du bliver gjort opmærksom på, at du kan melde din bil til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut. Hvis du bliver udtrukket, så kan du deltage i kontrollen af din bil, sammen med Teknologisk Institut – Teknologisk instituts kontrolordning er gennemført som stikprøvekontroller, hvor vi som undervognscenter ikke kan påvirke, hvilke biler der udtrækkes.

Denne kontrolordning er den eneste uvildige kontrolordning inden for rustbeskyttelsesbranchen.

Tilmelding til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut

Her kan du læse mere om, hvordan vi rustbeskytter din bil

Dette spørger andre kunder om