Det danske klima er et af de mest korrosive i verden, og med de store temperatur svingninger, er der konstant fugt i bilens karrosseri og hulrum. Bilen bliver derfor angrebet fra den dag, den ruller ud fra forhandleren. Biler er kort sagt ikke konstrueret til at kunne modstå det danske klima uden yderligere tiltag i form af rustbeskyttelse! Langt de fleste tror at fabriksgarantien dækker imod alle rustangreb uden yderligere tiltag, men sådan forholder det sig ikke. Garantien gælder kun hvis vedligeholdelsen overholdes. Rustbeskyttelse er en helt essentiel del af vedligeholdelsen af bilen, og er vigtigt for at forebygge gennemtæring. Biler ruster hele året, fordi der er fugt og kondens i hulrummene. Salt bidrager til cirka 25 % af rusten.

Kvaliteten af rustbeskyttelsen af din bil ny som gammel afhænger i højere grad af de der udfører behandlingen. Her har Fyns Undervognscenter Teknologisk Instituts ord for at vi udfører Fyns bedste undervognsbehandling.

Der er fejlagtigt en udbredt opfattelse af, at nye biler ikke ruster, og at kvaliteten på nye biler er så høj, at rustbeskyttelse ikke længere er nødvendig.

En stor nordisk undersøgelse viser at dette er helt forkert! Det er en kendsgerning, at bilfabrikkerne bruger langt mindre rustbeskyttelse end hvad der er nødvendigt. Hele den danske motorpresse, FDM og Teknologisk Institut anbefaler kraftigt danske bilejere til at rustbeskytte deres biler i løbet af det første leveår.

Rustbeskyttelse modvirker rustangreb og fabrikkernes galvanisering er ikke tilstrækkelige. Læs mere her om hvorfor det er en god ide at rustbeskytte din bil.

Læs her nogle af grundene til, at du bør rustbeskytte din bil selvom den er galvaniseret:

  • Biler fremstilles af stålplader som er galvaniseret inden karosseriet bearbejdes. Galvaniseringen brændes væk ved svejsning, og forringes hvor pladerne ombukkes. Der er over 1000 punksvejsninger på en bil og 60 meter samlinger.
  • Galvanisering med et tyndt lag zink (2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet af få år.
  • Flertallet af bilmodellerne er galvaniseret med en lagtykkelse på kun 2-5 mikrometer. Til sammenligning har lakken på en bil en lagtykkelse på ca. 90 mikrometer.
  • Olie/voks produkt på et ikke galvaniseret underlag er bedre end galvanisering alene.
  • Olie/voks bevarer sin smidighed og indtrængningsevne.
  • Kort sagt, rust er bilens værste fjende. Lad din bil få en rustbeskyttelse, så du kan bevare den i mange år.

Hvad er rust, hvorfor opstår den og hvorfor er det afgørende at den første rustbehandling er udført professionelt alt dette kan du mere om under behandling mod rust.

Ja, el-biler skal behandles på lige fod med almindelige benzin/diesel biler. Her skal man sikre sig at det pågældende center har kompetence til at kunne udføre en korrekt rustbeskyttelse. Både i form af spøjteskema og ikke mindst erfarent og uddannet personale.

Der er mange forskellige rustbeskyttelses produkter på markedet, og der bliver tilbudt forskellige behandlingsintervaller. Når man besøger div. hjemmesider, bliver man mødt af både 2, 3 og 4 års intervaller. Men behandlingsintervallet afhænger altid af bilens stand.

Nye biler uden rust kan med vores 3-lags behandling køre i 4 år uden problemer. Er der begyndende rust i vognbunden, anbefaler vi at genbehandle før, da behandlingen hurtigere slipper sit tag på et rustent underlag.

Kan det betale sig at rustbeskytte gamle biler?

Ja, det kan det i langt de fleste tilfælde. Er der rust i din bil, skal den muligvis have en special-behandling. Derfor anbefaler vi at du booker en tid til rustkontrol, så kan vi sammen se hvilken behandling der er bedst for din bil. Er der gennemtæringer, skal disse udbedres inden behandling, for at opnå det bedste resultat.

Kapsler man så ikke bare rusten inde?

Jo, det gør man, og det er en nødvendighed at der ikke kan komme ilt og fugt til metallet. Det er nemlig katalysator for rust.

Vi vil gå så vidt at sige, at uanset om din bil er ny eller gammel uden rust eller med rust så se at få rustbehandlet den. Det kan kun gå for langsomt. Fyns Undervognscenter ligger central i Odense og leverer den bedste rustbehandling af biler.

Det korte svar er ja!

Men der er selvfølgelig mange faktorer som spiller ind. Bl.a. kørselsmønster, kørselsbehov og bilmodel er væsentligt i denne sammenhæng.

De små ”minibiler” ruster meget hurtigt, da de stort set ikke er behandlet fra fabrikken. Her er det vigtigt at få behandlet bilen fra starten, hvis rustangreb skal undgås. Men også mange af mellemklasse bilerne ruster i løbet af de første leveår. Rådet vil derfor altid være at få rustbeskyttet sin bil så hurtigt som muligt, samt få monteret inderskærme på de modeller som ikke er født med det.

Hvorfor teste undervognsbehandlinger?

Det er yderst vigtigt at der foretages tests af behandlingerne, for at sikre forbrugeren mod dårlig undervognsbehandling. Det er vældig svært, for ikke at sige nærmest umuligt, for den almindelige forbruger at se forskel på en korrekt og ikke korrekt udført rustbeskyttelse. Derfor er en uvildig kontrol din sikkerhed for vel udført arbejde.

Ordningen er Danmarks skrappeste kontrolordning for rustbeskyttelses centre, også kaldet VKO-R-ordningen. Det er Danmarks eneste godkendte kontrolordning, og den eneste som stiller krav til både produkter, udstyr og behandlingsmetoder. Der bliver kontrolleret omkring 30 punkter på hver bil, for at sikre en ensartet kvalitet.  Langt fra alle rustbeskyttelses centre er underlagt denne kontrol, så hvis man vil være sikker på at behandlingen lever op til de krav der stilles af Teknologisk Institut, skal man vælge et kontrolleret og godkendt center –med en 0-fejls mærkning!

Som noget helt unikt i Danmark, foregår kontrollerne af Teknologisk Instituts konsulent ude på de enkelte centre. Man har som kunde hos os, selv mulighed for at tilmelde sin bil til kontrolordningen, på denne måde sikrer man, at det er helt tilfældigt udvalgte biler som kontrolleres. Teknologisk Instituts strenge krav er med til hele tiden at sætte nye standarder, og det er nødvendigt, hvis vi skal sikre bilejerne mod dårlig undervognsbehandling.

At være godkendt betyder dog ikke fejlfri. Der kan være stor forskel på hvordan man ligger i kontrollerne. Nogle centre kan have flere fejl på samtlige stikprøvekontrollerede biler, mens andre er helt fejl-frie. Spørg derfor ind til dette.

www.teknologisk.dk/rust

FDM kontrol vs. Teknologisk Institut, hvad er forskellen?

Der er tale om to vidt forskellige former for kontroller.

Teknologisk Institut’s kontrolordning er den eneste godkendte kontrolordning i Danmark, og den eneste uvildige kontrol af rustbeskyttelse. De har ingen medlemmer at tage hensyn til, og centrene betaler selv for at en konsulent fra Teknologisk Institut kommer på uanmeldt besøg et par gange om året. For at kunne være tilmeldt denne ordning, er det et krav at alle centerets kunder, skal have lige mulighed for at tilmelde sin bil til kontrol.

FDM’s kontrolordning er en slags egenkontrol hos det enkelte center. Centeret leverer ofte selv bilerne til kontrol, hvilket giver dem medindflydelse på, hvilke biler der bliver kontrolleret. Det er derfor ikke en tilfældig stikprøvekontrol. Resultatet af kontrollen bliver ikke offentliggjort, og kunden får ikke nødvendigvis besked på evt. fejl og mangler.

Fyns Undervognscenter har underlagt sig selv Danmarks skrappeste test. Teknologisk Institut tester jævnligt vores undervognsbehandlinger. Teknologisk Instituts test af undervognsbehandling drejer sig om følgende.

Fyns Undervognscenter har siden 1969 rustbeskyttet og undervognsbehandlet biler, og har derfor stor erfaring med rustbeskyttelse. Vores tre fastansatte har været i virksomheden i henholdsvis 21, 30 og 33 år. Vi bliver jævnligt kontrolleret af Teknologisk Institut, med fejlfrie kontroller til følge! Denne kontrol-ordning er Danmarks skrappeste, og der stilles store krav til behandlingen i alle faser.

Vores produkter er godkendt af Teknologisk Institut, og opfylder de meget strenge krav, der er opstillet under de svenske SIS-normer.

Hos os er du altid sikret en undervognsbehandling af høj kvalitet.

Vi bruger fotodokumentation til at vise vores kunder at vi afmonterer alle inderskærme, bundplader, dækplader mm. Nogle modeller sågar også for kofangeren.

Er der rust i bilen, tager vi også billeder af dette.

Gør dig selv den tjeneste at få et tilbud på undervognsbehandling fra Fyns Undervognscenter. Læs mere om hvorfor du skal indhente hos os og hvornår det er billigst her.

Der er sådan set ingen forskel. Begge betegnelser bruges ofte, og dækker som regel over den samme ting.

Blot skal man være opmærksom på, om behandlingen dækker over både en hulrums- og en bundbehandling.  Mange steder tilbydes der nemlig ”efterbehandlinger” eller ”genbehandlinger”, og disse er ikke at sammenligne med komplette behandlinger. Det betyder nemlig at der ikke afmonteres inderskærme, bundplader mm.

Ønsker du yderligere information om Tectyl rustbeskyttelse så kan du få er overbliksbillede her.

Der er mange rigtig gode produkter på markedet i dag, men ikke alle er godkendt af Teknologisk Institut.

Alle produkter fra Tectyl er godkendt af Teknologisk Institut, og til samtlige bil mærker. Blandt Tectyl’s produkter finder man nogle med kun 2% opløsningsmidler, og nogle helt uden. Disse produkter er verdens mest miljøvenlige. Fordelen ved disse produkter er, at de ikke lugter eller drypper. De er samtidig godkendt til samtlige bilmærker, da de pga. det lave indhold af opløsningsmidler, eller slet ingen, ikke opløser lim i samlinger i døre mm.

Det er til stor glæde for vores ansatte, men også for dig som kunde.

Det vigtigste er dog erfaring og grundighed. Hos Fyns Undervognscenter har vi dedikerede og dygtige medarbejdere som ikke går på kompromis med kvaliteten.

De har været i virksomheden i henholdsvis 21, 30 og 33 år.

Vi har igennem tiden prøvet mange forskellige produkter, men er kommet til den konklusion at undervognsbehandling med tectyl er det bedste for kunderne. Sådan ser en undervognsbehandling med tectyl ud hos os.

Nej, alle olie/voks produkter kan arbejde sammen, uanset mærke. Tectyl’s produkter er godkendt af alle bilfabrikanter. Der kan dog være forskel på hvilke samarbejdspartnere bilforhandlerne har.

Da en del produkter på markedet i dag er godkendt af Teknologisk Institut, er der en anden faktor som er mindst lige så vigtig; nemlig de mennesker som udfører arbejdet. Et produkt kan være nok så godt, men hvis der ikke adskilles ordentligt og ikke renses med vand og varmlufttørres, er det ikke muligt at lave en korrekt og grundig rustbeskyttelse. Sørg derfor altid for at vælge dit rustbeskyttelses center med omhu, og sikrer dig, at det er godkendt og kontrolleret af Teknologisk Institut -din sikkerhed for veludført arbejde. Ordningen er Danmarks eneste i rustbeskyttelsesbranchen som stiller krav til både produkter og behandlingsmetoder.

Mange bilejere kommer ofte først i tanke om behovet for en undervognsbehandling i efteråret, når vejret bliver koldere, vådere og der kommer salt på vejene. Så af den årsag er der altid længere ventetid hos rustbeskyttelsescentrene i disse måneder.

Men da vi hos Fyns Undervognscenter ALTID afrenser bilen med varmt vand, og efterfølgende varmluftstører den, er der teknisk set ikke forskel på, om behandlingen sker om sommeren eller om vinteren.

Få flere tips til undervognsbehandling her.

Da biler er forskelligt bygget op, er det vigtigt at kende samtlige af bilens hulrum. Vores detaljerede sprøjteskemaer viser alle de skjulte hulrum, og dermed sikrer korrekt behandling, uden at ramme kritiske dele og sensorer. De bliver løbende produceret, efterhånden som der kommer en ny model på gaden. Et sprøjteskema viser bl.a. også hvor der forefindes lydisolerende svampe som suger fugt og vand til sig. Det er derfor yderst vigtigt at få disse svampe ud, så man kan give bilen en god rustbeskyttelse bagved.

Som udgangspunkt borer vi aldrig i bilerne da fabriksgarantien på nogle mærke bortfalder hvis der bores. Der kan dog være enkelte modeller hvor det ikke er muligt at tilkomme et hulrum uden at bore, så i disse tilfælde borer vi diskret et 6 mm. hul som efterfølgende proppes af med en gummi-prop sølet ind i olie.

Ja, det kan vi, fordi vi afmonterer og adskiller mere end de fleste, endda mere end der kræves af Teknologisk Institut.

Hos nogle bilfabrikanter (bl.a. VW) frafalder lakgarantien hvis der bores i bilen. Derfor borer vi aldrig i biler med disse garantier. VW, Skoda, Audi, Mercedes og BMW samt mange andre mærker borer vi ikke huller i.

Alle nye biler kan få 30 års garanti såfremt de har monteret inderskærne og stænklapper.

Vi kan tilbyde garanti med enten 3 års eller 4 års behandlingsinterval.

Brugte biler over 1 år skal altid godkendes af os, inden garanti kan gives.

Ja, garantien følger altid bilen. Dvs. at en ny ejer kan fortsætte garantien hos os, vi ændrer blot ejerforholdet.

En grundig og korrekt rustbeskyttelse koster omkring 4000-6000 kr. afhængigt af hvilken bilmodel der er tale om.

Lad dig ikke fuppe af billige tilbud og deals. Det lyder næsten for godt til at være sandt – og det er det også. Tvivlsomme leverandører, der udfører rustbeskyttelse til under 3.000 kr., er rent fup.

Ifølge Teknologisk Institut skal bilejerne være opmærksomme på, at der er meget stor forskel på kvaliteten på rustbeskyttelse, og at det ikke er alle rustbeskyttelsescentre, der er underlagt en uvildig kontrol, hvor der stilles specifikke krav til både produkter og behandlingsmetoder.

”Rigtig mange danskere har fået rustbeskyttet deres bil hos tvivlsomme leverandører, og vores undersøgelser viser gang på gang, at disse rustbeskyttelser er værdiløse. Det betyder, at en række bilister kører rundt med falsk tryghed og i biler, som i sidste ende kan være til fare for trafiksikkerheden, fordi bilernes vitale dele ikke er rustbeskyttet tilstrækkeligt”, forklarer Jan Helbo, daglig leder af Teknologisk Instituts kontrolordning inden for rustbeskyttelse.

Jan Helbo peger bl.a. på, at en række kontroller viser, at bilejerne i stor udstrækning bliver taget grundigt ved næsen, når de benytter tilbud fra de populære tilbudssites, som ofte dækker over tvivlsomme og uautoriserede leverandører, samt ”halve” behandlinger.

Få en pris på undervognsbehandling nu og få usikkerheden ud af verden.

Vi giver 15% rabat til medlemmer af FDM og Logbuy,  ved fremvisning af gyldigt medlemskort. Derudover giver vi 10% rabat til Coop’s medlemmer, LO’s medlemmer samt medlemmer af Ældresagen.

Vi giver rabat paa undervognsbehandling, her kan du læse mere udførligt hvordan ordningen hænger sammen med FDM.

De er begge to komplette behandlinger med afmontering af samtlige inderskærme, bundplader, propper mm. Afrensning med vand og varmlufttørring. Holdbarhed i henholdsvis 3 og 4 år.

4-års behandlingen er god til nye biler hvor den altid holder i 4 år, men også til lidt ældre biler med let rustangreb, netop fordi den er 3-lags. Den er billigst i længden.

Vores 3-års behandling er ligeledes god til nye biler uden rust. Den er 2-lags og holder i op til 3 år. Den er lidt billigere her og nu, men dyrest på sigt.

Husk – behandlingsintervallet afhænger altid af bilens stand! Vores anbefaling er at tage kontakt til os da vi ved hvad en professionel rustbeskyttelse af undervogn –en kræver.  

Vi indkalder altid bilerne til genbehandling 1-6 måneder før tid, så du har god tid til at finde en tid som passer dig, inden en evt. garanti udløber. I efteråret/vintermånederne kan der nemlig forekomme lang ventetid.

Vi udsteder altid et ”certifikat” hvori der står behandlingsdato, evt. bemærkninger og anbefalinger om fremtidig genbehandling.

Rustbeskyttelse er en væsentlig del af bilplejen. Den kan spare dig for rustskader, og dyre reparationer hos pladesmeden. Desuden sikrer du dig selv rent sikkerhedsmæssigt, da vitale dele som bremserør og styredele også bliver behandlet ved en korrekt rustbeskyttelse.

Regelmæssig vask af bilen samt lakforsegling, kan forhindre lakskader. Det anbefales at give sin bil en lakforsegling én gang om året.

Bilpleje inde som ude er en god ide. Det forlænger bilens levetid. Læs mere om god bilpleje her.

Inderskærme kan både forefindes i plastik og i et filt-materiale. Alle bilmodeller er ”født” med plast-inderskærme i forhjulskasserne, men mange modeller mangler inderskærme i baghjulskasserne, eller har monteret filt-inderskærme i baghjulskasserne. Filt er et vand- og fugt-sugende materiale, som ikke er godt for bilens karosseri. Det er især de små biler som fra fabrikken ikke har inderskærme bag. Disse kan med fordel monteres i forbindelse med en rustbeskyttelse eller eftermonteres. Alle bilmodeller ”født” med filt-inderskærme, bør have dem udskiftet til plastik-inderskærme.

Vi anbefaler altid at få monteret inderskærme af plast, da det beskytter behandlingen i hjulkasserne samt karosseriet. En del plastik inderskærme er hel-støbte, og går ud og dækker skærmkanten mod stenslag.

Filt-inderskærme suger fugt, og bør derfor udskiftes.

En stænklap er en lille sort ”gummi-flap” som sidder bag forhjulet og forhindrer slidtage under panelet, samt beskytter undervognsbehandlingen mod unødig slidtage.

Vi anbefaler altid stænklapper foran, og i nogle tilfælde også bagpå. De mindsker risikoen for stenslag og lakskader på paneler og dørkanter.

Vi kan tilbyde en støjdæmpende behandling, som reducerer støj fra vej og hjul med omkring 50%. Dette er oplagt hvis du bruger meget tid i din bil, taler i håndfri telefon eller blot vil have en mere rolig og komfortabel kørsel.

Behandlingen hjælper mod støj fra vej og hjul, og bedst ved hastigheder under 100 kmt. da vindstøjen ellers vil tage over.

En rustbeskyttelse dæmper også støj en smule, men ikke i samme grad som en støjdæmpende behandling. Det bedste resultat opnås ved både undervognsbehandling og støjdæmpning.