Sådan foregår en undervognsbehandling
Det der foregår i denne proces er det vigtigste og også samtidig det, der er absolut mest tidskrævende. Hvis man som undervognscenter springer over i denne proces, for at holde prisen nede, så får kunden ikke meget for pengene. Det bliver nemlig umuligt at behandle alle skjulte hulrum, samt at få undervognsbehandlingen til at holde - rustbeskyttelse uden på skidt og snavs har ingen effekt, for det vil ganske simpelt falde af!
Forberedelse, adskillelse og afrensning før rustbeskyttelse
1
Afdækning af interiør, samt lakbeskyttelse:
Beskyttelsesfolie på rat, gearstang og førersæde, samt afdækning af bundmåtter.
2
Afmontering af hjul, inderskærme, dækplader i vognbund, originale gummipropper i døre, falser og vognbund samt kabelgennemføringer mm. Yderligere adskilles bagagerum. Uden denne omfattende afmontering opnås ikke en effektiv rengøring og beskyttelse. Ved at afmontere hjul undgår man tilsmudsning af dæk og fælge og desuden kan rustbeskyttelsen udføres mere effektivt. Fælgene mærkes, så de genmonteres samme sted.
3
Afdækning af skivebremser, for at undgå beskadigelse. Desuden sikres det at rustbeskyttelse ikke sprøjtes på bremserne, der herved ikke kan bremse.
4
Højtryksrensning af undervogn med 50°C varmt vand. Den forholdsvis lave temperatur på 50°C sikrer, at det bestående PVC lag ikke beskadiges. Kun ved brug af vand fjernes salt og andre urenheder, der sidder i revner og sprækker på undervognen.
5
Karrosserikontrol, hvor bilen gås nøje efter og kunden kontaktes, hvis en anden type behandling anbefales, eller hvis der skal udbedres rustgennemtæringer, inden arbejdet fortsættes.
6
Effektiv varmlufttørring på professionelt tørreanlæg efter afrensning af bilens undervogn og hulrum. Dette sikrer, at bilen er helt tør, og derved opnår rustbeskyttelsen en effektiv vedhæftning. Da vi har faciliteterne til det, så er kvaliteten den samme, om du får bilen behandlet forår, sommer, efterår eller vinter!
7
Påføring af lakbeskyttelse på lakerede flader. Herved mindskes brugen af rensevæsker ved afrensning af bilen efter endt behandling og din lak beskyttes mod antirustprodukter.
8
Sprøjteskema for hver enkelt bil anvendes. Sprøjteskemaet er en teknisk tegning over bilen. Dette skema angiver, hvor bilen skal behandles, men også hvor den absolut ikke må rustbeskyttes, så det sikres at der ikke ødelægges noget, samt at sikkerhedsudstyret fortsat virker!
Rustbeskyttelse af bilens øvre hulrum
I denne proces behandles alle bilens hulrum indvendigt, i den øvre del af bilen. Bilen er fyldt med hulrum, der findes i døre, forklapper, bagklapper, skærme, stolper, motorrumskonstruktionen. Bilens kontruktion er hul, på samme måde som skellettet i et menneske - hvis konstruktionen var massiv ville den blive ekstremt tung... Bilerne er bygget af jern, og det gælder også hulrummene, som herved ruster markant indefra. Dette skyldes store mængder kondensvand, der dannes i hulrummene ved skiftende temperaturer. Når der er vand til stede, så opstår der rust...
8
Demontering samt afmontering af originale propper m.m. I sjældne tilfælde er det nødvendigt at bore nogle få huller efter Tectyl sprøjteskema. Det er trods alt bedre end at pågældende hulrum ikke bliver beskyttet!
9
Tågesprøjtning af hulrum indvendigt i døre, dørstolper, for- og bagskærme, for- og bagklap samt motorrum efter Tectyl sprøjteskema med indtrængende og fugtfortrængende hulrumsprodukter.
Rustbeskyttelse af vognbund og nedre hulrum
I denne fase rustbeskyttes de nedre hulrum, som sprøjteoperatøren kan tilgå fra undervognen. Det drejer sig her længdevanger, tværvanger, paneler, for- og bagbro mv. Herefter sprøjtes hele undervognen med 2 eller 3 lag eller med et Tectyl miljøprodukt afhængig af behandingstype. Det man skal sikre sig her er, at bilens undervogn ikke kun behandles med et slidlagsprodukt, for dette er nemlig ikke rustbeskyttende i sig selv - der skal mindst et rustbeskyttende lag inde under et slidlag, eller har det ingen rustbeskyttende effekt!
11
I sjældne tilfælde er det nødvendigt at bore nogle få huller efter Tectyl sprøjtediagram.
12
Tågesprøjtning i hulrum for vanger, paneler og forstærkninger, for- og bagbro mm. efter Tectyl sprøjteskema med indtrængende og fugtfortrængende hulrumsprodukter.
13
Behandling af bilens undervogn og skærmkasser efter valg af behandlingstype: 4 års komplet rustbeskyttelse, 3 års komplet rustbeskyttelse eller 4 års komplet miljøbehandling.
Klargøring, vask og aflevering
Det er ofte her, vi bliver bedømt for vores arbejde, for det er jo det eneste du kan se med det blotte øje, om bilen er ren eller beskidt. Vi gør rigtig meget ud af at rengøre bilerne og at få dem samlet perfekt igen - bilen skal være ligeså ren efter behandlingen som før! Vi sætter en dyd i at få dig informeret grundigt, om hvordan du skal forholde dig til diverse spørgsmål efter rustbeskyttelsen er udført.
14
Montering af gummipropper, samt genmontering af demonterede dele. Fælge spændes med momentnøgle for at undgå at beskadige skivebremserne – dette er meget vigtigt!
15
Rengøring og vask af bilens ruder og lakerede overflader, samt rengøring af kanter og falser. Tectyl's produkter udmærker sig ved, at de faktisk ikke drypper.
16
Udstedelse af certifikat/garantibevis. Dette bør medtages ved genbehandlinger og forevises ved salg af bilen, idet en rustbeskyttet bil meget ofte giver en højere byttepris.
17
Fotodokumentation af afmonteringen udleveres altid. Hvis der er rust i vognbunden tages ligeledes billeder som gennemgås med kunden.
20
Vi håber du vil tilmelde bilen til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut og FDM.
18
Vi vedlægger renseservietter.
19
Behandlingstid, ca. 1 døgn.
Vil du have en pris på undervognsbehandling af din bil?
Du er også meget velkommen til at ringe på telefon 66 17 13 00. Her sidder vi klar til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have til vores undervognsbehandlinger.
Ønsker du en pris på en undervognsbehandling? Ring på telefon 66 17 13 00 eller book en tid via knappen øverst i menuen.
Du kan også sende en mail til kontakt@fynsundervognscenter.dk. Vi svarer dig så hurtigt vi kan, så din bil kan køre velbeskyttet rundt på vejene.