Rustbeskyttelse af minibiler

Rustbeskyttelse af minibiler er meget vigtigt, hvis man gerne vil sikre, at de kan modstå det danske klima. Der kører mange minibiler rundt på de danske veje. Det skyldes, at de er relativt billige, kører langt på literen, og generelt imødekommer de flestes krav til en bil. Særligt som bil nummer to, er minibilerne populære.

Blandt de mindre biler, finder man blandt andre Skoda Citigo, VW Up, Citroën C1 og Peugeot 107. Fælles for dem alle, er den lave anskaffelsespris – men også besparelser fra fabrikkens side.

Det giver i øvrigt sig selv: Hvis en bil skal være billig, kan den heller ikke indeholde samme udstyr og kvalitet som dyrere biler. Derfor bliver man nødt til selv at optimere sin bil yderligere, f.eks. med en supplerende undervognsbehandling af minibil.

Rustbeskyttelse af minibiler halter

Rustbeskyttelse af minibilerEt af de steder, hvor der spares, er på rustbeskyttelse af minibiler.

FDM har testet flere forskellige såkaldte ”100.000 kroners biler”. På samtlige modeller var rustbeskyttelse af minibiler fra fabrikkens side meget sparsom og mangelfuld. Ikke alene hvad angik selve undervognen, men også i hulrum, vanger og paneler, samt i døre og stolper.

Samtidig manglede alle minibiler også rustbeskyttelse i form af inderskærme i hjulkasserne bagunder, hvorved disse ikke beskyttes mod slitage og stenslag.

I undersøgelsen indgik:

  • Chevrolet Spark
  • Kia Picanto
  • Seat Mii
  • Toyota Aygo

FDM vurderer dog, at forholdene er nogenlunde ens uafhængigt af bilmærke. Det betyder, at også følgende minibiler kan mangle den vigtige rustbeskyttelse:

  • Mitsubishi Space Star
  • VW Up!
  • Citroen C1
  • Skoda Citigo
  • Peugeot 108
  • Renault Twingo
  • Suzuki Alto
  • Hyundai i10

Organisationen anbefaler derfor, at man sørger for at få foretaget en undervognsbehandling af sin minibil, allerede inden den leveres af forhandleren – eller hurtigst muligt herefter. Men man skal se sig godt for, inden man træffer sit valg blandt de mange udbydere på markedet. Der er nemlig stor forskel på kvaliteten af den rustbeskyttelse af minibiler, der udføres. Både behandlingsmetoder og behandlingsintervaller kan variere meget. Vælg derfor altid et undervognscenter der er godkendt og kontrolleret af Teknologisk Institut- samt besidder erfaringen, viljen og evnerne til at kunne levere et ordentligt stykke arbejde. Minibil eller ej.

Du kan læse mere om testen her: https://fdm.dk/node/8117

Minibiler med rustbeskyttelse har længere levetid

Klimaet i Danmark en udfordring for biler hele året rundt. Dette skyldes den høje luftfugtighed og skiftende temperaturer, som danner store mængder kondensvand i bilerne. Vinterhalvåret øger risikoen for rustangreb yderligere, idet der anvendes store mængder salt på vejene. Derfor anbefales det at give sin minibil en komplet rustbeskyttelse, så tidligt som muligt – dette vil sikre den mest effektive beskyttelse.

Det er ikke kun selve undervognen på minibilerne, der holder længere, hvis den bliver rustbeskyttet med eksempelvis Tectyl. Men også bremserør, støddæmpere og bærende dele som vanger og hjulophæng holder længere, hvis bilen er rustbeskyttet. Med en undervognsbehandling af minibiler, kan man med andre ord spare dyre reparationer, opnå en bedre pris ved gensalg, men vigtigst af alt, bevares sikkerheden i bilen.

Sådan foregår en undervognsbehandling af mikrobiler

Undervognsbehandling af mikrobilHos Fyns Undervognscenter er vi grundige, når vi udfører rustbeskyttelse af minibiler.

Først afmonterer vi hjul, dækplader i vognbunden, inderskærme, originale gummipropper i døre, falser og vognbund.

Herefter dækker vi bremseskiverne til, så de ikke påvirkes af hverken det vand eller den Tectyl, der benyttes i processen. På den måde sikres det, at bremseeffekten forbliver intakt.

Når vi har gjort dét, afrenser vi undervognen med 50 grader varmt vand under højtryk, hvormed snavs og salt fjernes effektivt. Derefter varmlufttørrer vi bilen, så den er helt tør, før vi påbegynder rustbeskyttelsen. På den måde hæfter Tectyl produktet maksimalt, og behandlingen bliver mest mulig effektiv.

Derefter påfører vi lakbeskyttelse på bilens yderside, så lakken beskyttes mod sprøjtestøv fra behandlingen, som herefter nemt kan fjernes efterfølgende.

Derefter går den egentlige rustbehandling af bilen i gang – på alt fra undervogn og skærmkasser til hulrum, både foroven og i bunden. Når vi er færdige, genmonterer vi alle de afmonterede dele. Er din bil ikke produceret med inderskærme, kan vi desuden eftermontere disse, så dit køretøj fremover er endnu bedre beskyttet mod rustangreb og slid.

Inden du får din minibil tilbage efter behandlingen med rustbeskyttelse, rengør og vasker vi naturligvis bilen, samt aftørrer alle kanter.

Fra det øjeblik du afhenter din bil hos os på Holkebjergvej 62 i Odense, er din mikrobil klar til livet på de danske landeveje, og vi kalder automatisk din bil ind igen, når det er tid.

Få et tilbud på rustbeskyttelse af din minibil

Citroen C1Det kan lyde omstændeligt, samt dyrt at få undervognsbehandlet sin minibil, og kan det egentlig svare sig? – svaret er ja!

Rustbeskyttelse er en god investering, som forlænger levetiden på både selve karrosseriet og andre komponenter – og hos os er prisen samtidig til at komme om ved, idet vores behandlinger holder længere.

Hvis du kommer i gang med rustbeskyttelse af din microbil i tide, kan vores behandling holde i 4 år, og prisen vil derfor kun være omkring 1100 kr. om året i modsætning til andre undervognscentre, hvor behandlingerne kun holder i 2 år.

Du kan indhente en nøjagtig pris på en undervognsbehandling af netop din minibil her