Hvad koster en undervognsbehandling?

Hvad koster en undervognsbehandling?

Hvad koster en undervognsbehandling? Det er som regel, det første folk spørger om, og det er naturligvis helt på sin plads. Prisen bør dog ikke være den afgørende faktor for valg af undervognsbehandling eller undervognscenter. Som alt andet vi køber lige fra hulmursisolering, mad, håndværkere, undervognsbehandling og meget mere, så hænger pris og kvalitet ofte sammen.

Vi kan dog alle have svært ved at kontrollere kvaliteten af det arbejde,  vi har fået udført, hvis det ikke er synligt for det blotte øje. Undervognsbehandling går under den kategori – man kan ikke umiddelbart se, om arbejdet er udført ordentligt. Så hvad koster en undervognsbehandling egentlig – særligt i længden?

Hvis en rustbeskyttelse ikke er udført korrekt, er det nemlig spild af penge og “straffen” kommer først flere år efter. Så er det for sent og bilen skal til pladesmed, samt autolakerer – det er en dyr omgang, og svaret på spørgsmålet “Hvad koster en undervognsbehandling” i dén situation er: Man kommer ikke langt for 10.000 kr.

Derfor er det ærgerligt at vælge undervognsbehandling udelukkende efter prisen, for det kan blive dyrt i sidste ende. For at gøre forvirringen komplet er det heller ingen garanti at vælge efter den dyreste pris. For der findes også udbydere af undervognsbehandling, der ikke er har viljen eller evnen til at yde den bedste kvalitet, men alligevel tager den højeste pris.

Så svaret på hvad en undervognsbehandling koster afhænger meget af, om du får den udført i tide.

Hvordan sammenligner man bedst priser på undervognsbehandling?

Sammenligning af priser på undervognsbehandlingHvad koster en undervognsbehandling? Det er et svært spørgsmål, for undervognsbehandlinger findes i mange udgaver og forskellige kvaliteter. Nogle produkter på markedet er ikke godkendt til formålet, og mange centre er ikke tilmeldt nogen form for godkendt kontrolordning.

Derfor er prisen på en undervognsbehandling svær at sammenligne.

Prisen afspejler som oftest det arbejde, der bliver udført på bilen, og ikke mindst kvaliteten af arbejdet. Kort sagt er det en blanding af veludført arbejde, godkendte produkter og kvalificeret arbejdskraft, der bestemmer hvad en rustbeskyttelse skal koste.

Hos Fyns Undervognscenter anvender vi udelukkende godkendte produkter, udstyr og behandlingsmetoder. Desuden har vi tilsammen mere end 100 års erfaring med rustbeskyttelse af biler. Vi arbejder ud fra devisen om, at med kvalitet, god service og ærlighed, når man længst! Derudover har vi været kontrolleret af Teknologisk Institut i mere end 20 år.

Så vær varsom med kun at spørge: Hvad koster en undervognsbehandling? Spørg også: Hvad får jeg for pengene? Og hvad koster det at lade være?

Derfor er vores rustbeskyttelse bedst til prisen

Det kan være svært for den almindelige kunde at se forskel på en korrekt udført behandling og en mangelfuld behandling. Derfor kan en sammenligning af priser være en svær størrelse. Det er derfor vigtigt, at man ikke kun kigger på prisen, men i højere grad ser på kvaliteten af det udførte arbejde.

Det man bl.a. kan sikre sig ved at vælge et center som er underlagt en uvildig kontrol af Teknologisk Institut. Teknologisk Instituts kontrol ordning er den skrappeste i rustbeskyttelsesbranchen. I modsætning til FDM’s kontrolordning, så har vi som undervognscenter nemlig ingen indflydelse på, hvilke biler der udtrækkes til kontrol. ’Læs mere om Teknologisk Institut’s godkendelseskriterier her https://www.teknologisk.dk/rust

Vi ser desværre i stigende grad eksempler på dårligt udført arbejde, som bærer præg af, at det er gået alt for stærkt. Måske har man ikke brugt den fornødne tid til at afmontere bundplader og inderskærme med videre pga. en billig prissætning,

Den største udfordring i dag er at få adskilt bilerne korrekt og tilstrækkeligt. Det er voldsomt tidkrævende, da nye biler er udstyret med flere plastik bundplader, plastikinderskærme og andre former for afdækning end tidligere.

Hvis ikke bilen bliver adskilt tilstrækkeligt, kan man hverken rengøre eller rustbehandle bilen korrekt. Der findes samtidig en masse skjulte hulrum, som man kun kan tilgå ved adskillelse eller ved at bore et hul.

Med andre ord kan en billig rustbeskyttelse af bilen ende med at blive alt for dyr, idet bilen efterfølgende vil begynde at ruste. Derfor har vi været tilsluttet kontrolordningen VKO-R fra Teknologisk Institut i mere end 20 år.

Denne ordning sikrer, at der anvendes de rette produkter, rette udstyr og ikke mindst de rette metoder. Holdbarheden og måden vi gør det på er kontrolleret, og vores behandlinger kan holde i op til 4 år. Det er den længste holdbarhed man finder i branchen.

Det afspejler, at vi udfører vores arbejde i høj kvalitet, og vi giver samtidig op til 30 års garanti.

Når du stiller spørgsmålet “Hvad koster en undervognsbehandling?” til os, svarer vi derfor: Ikke ret meget, i forhold til hvad vi giver dig for pengene – og hvad du sparer i fremtidige reparationer af din undervogn.

Pas på deals

Pas på deals og undervognsbehandlingerMange bilejere er i tidens løb blevet fristet af diverse deals som er at finde på nettet og andre steder. Men desværre får man også, hvad man betaler for.

Vælger man en billig rustbeskyttelse til sin bil, f.eks. i prisniveauet 2000-3000 kr., får man kort sagt en rustbeskyttelse, som svarer til prisen.

Det største arbejde i en undervognsbehandling ligger som tidligere nævnt i forarbejdet, altså demontering af inderskærme, bundplader, bundpropper samt afrensning og varmlufttørring. Alt sammen noget, der koster arbejdstimer for værkstedet. Vil man holde prisen lav, må man spare på disse timer, hvormed afmonteringen bliver mangelfuld. Og så bliver en billig undervognsbehandling i værste fald ganske enkelt værdiløs. Så hvis man kun spørger om, hvad koster en undervognsbehandling – så kan det blive dyrt i sidste ende.

Antirust-produkterne kan nemlig ikke binde på skidt og snavs, og hvis demonteringen ikke finder sted, er det ikke muligt at rengøre og behandle ordentligt bag disse. Derfor skal man altid sikre sig, at der udleveres dokumentation i form af fotos, som viser adskillelsen på netop din bil.

Det er også vigtigt, at man som undervognscentercenter har adgang til godkendte og professionelle sprøjtediagrammer, samt har forstand på hvordan man læser dem korrekt.

Et sprøjtediagram viser nemlig, udover de skjulte hulrum, hvor eksempelvis airbagsensorer og selestrammere sidder – og hvis disse påføres rustbeskyttelse, kan deres funktion blive ødelagt. Det harderfor også en stor sikkerhedsmæssig betydning, at der sprøjtes efter et modelspecifikt sprøjteskema.

Læs mere om sprøjtediagrammer her

Undervognsbehandling uden borehuller

Et andet vigtigt parameter er, hvorledes der bores huller i bilen eller ej. Mange bilfabrikanters garanti bortfalder ganske enkelt, hvis der bores i bilen

Hos Fyns Undervognscenter borer vi ikke i bilerne. Vi adskiller i stedet for, og det tager meget lang tid. Alle originale propper afmonteres, så vi kan rustbehandle samtlige hulrum i bilerne. Det er altså i langt de fleste tilfælde IKKE nødvendigt at bore huller, men det er tidskrævende at undgå borehuller.

Derfor er der også nogle i antirust-branchen, der argumenterer for at borehuller er nødvendigt! Med et lavere tidsforbrug kan man nemlig også holde priserne lave – på bekostning af kvaliteten og kundeoplevelsen.

Derudover er der mange bilforhandlere som også gerne vil sælge en undervognsbehandling, både når du køber ny bil eller har bilen til service. Hvis man får en behandling ”med i prisen” når man køber en ny bil, er det vigtigt at huske, at det sjældent er den bedste behandling, der gives væk.

Det man også skal holde sig for øje er, at jo flere der skal have en del af kagen, jo mindre er der tilbage til det egentlige arbejde. Derfor skal man se sig godt for og være med i beslutningen om, hvor bilen skal undervognsbehandles.

Netop derfor vil vi hos Fyns Undervognscenter ikke være med til at sælge billige behandlinger til forhandlere. De forhandlere og automekanikere, som vi har samarbejde med, får præcis den samme gode behandling som alle vores andre kunder. Vi vil ikke gå på kompromis med kvaliteten, og udbyder derfor ikke vores behandlinger til deal pris.

Man skal derfor være meget varsom med kun at spørge om: Hvad koster en undervognsbehandling?

En besparelse her og nu, er ikke en god løsning i længden

TectylDer er stor forskel på holdbarheden af de forskellige produkter på markedet, samt de metoder man anvender. Som før nævnt er nogle produkter godkendte, mens andre ikke er.

Hvis man vil være sikker på at få sin bil rustbehandlet med et produkt som er godkendt til formålet, skal man vælge et center som udelukkende anvender antirust-produkter godkendt af Teknologisk Institut.

Indholdet af opløsningsmidler i midlerne varierer i øvrigt meget. Mens nogle rustbeskyttelsesprodukter indeholder over 50% opløsningsmiddel, tilbyder Tectyl som de eneste på markedet, produkter helt uden opløsningsmiddel.

Produkter med lavt indhold af opløsningsmidler er generelt dyrere, men de holder også længere, lugter ikke så meget og drypper typisk heller ikke.

Hos Fyns Undervognscenter anvender vi produkter fra Tectyl. Tectyl’s produkter er markedets absolut mest miljøvenlige, med et minimum af opløsningsmidler – helt ned til 2%. Det betyder, at vi kan tilbyde behandlinger, der holder længere, ikke lugter så meget som de traditionelle produkter og stort set ikke drypper.

Vi tilbyder behandlinger med helt op til 4 års holdbarhed. Det er dobbelt så længe som andre i branchen. Så hvad koster en undervognsbehandling hos os? Du sparer mellem 20-50% pr. år, idet vores behandlinger holder længere.

Det vil sige, at hvis man køber en billigere undervognsbehandling her og nu, bliver det hurtigt meget dyrere i længden, fordi bilen hurtigere skal efterbehandles. Omregnet i pris pr. år er vi derfor slet ikke dyre. Læs om os her

Hvad koster en undervognsbehandling af netop min bil?

Hvad koster en undervognsbehandling? Da vores priser varierer i forhold til bilmodel, samt hvilken behandling bilen skal have, vil vi anbefale at vi tager en snak om det over telefonen.

Vi tilbyder også en gratis rustkontrol, så vi sammen kan vurdere, hvilken behandling bilen har behov for.

Ældre biler, som ikke har fået behandling før, vil I nogle tilfælde have behov for en specialbehandling. Det kan vi dog først se, når vi får bilen på liften og kommer ind under den. Derfor er det altid en god idé at kontrollere ældre biler inden behandling. På den måde sikrer vi, at bilen får den rette behandling, og du derfor ikke køber “katten i sækken”.

Konklusionen er derfor, at hvis du vil sammenligne priser på undervognsbehandling, bliver du nødt til at kigge lidt dybere. Du bør bruge tid på at undersøge og evt. kontakte det pågældende center, og sikre dig at ovenstående retningslinjer bliver overholdt. Hvad koster en undervognsbehandling? Tryk på knappen herunder, og se hvad en undervognsbehandling koster hos os.