Hvorfor rustbeskytte din bil?

Hvorfor skal man rustbeskytte?Det danske klima er et af de mest korrosive i verden, og med de store temperatur svingninger er der konstant fugt i bilens karrosseri og hulrum. Bilen bliver derfor angrebet fra den dag den ruller ud fra forhandleren. Biler er kort sagt ikke lavet til at kunne klare det danske klima uden yderligere tiltag i form af rustbeskyttelse! Langt de fleste tror at fabriksgarantien dækker imod alle rustangreb uden yderligere tiltag, men garantien gælder kun hvis vedligeholdelsen overholdes. Rustbeskyttelse er en helt essentiel del af vedligeholdelsen af bilen, og er vigtigt for at forebygge gennemtæring. Biler ruster hele året, fordi der er fugt og kondens i hulrummene. Salt bidrager til cirka 25 % af rusten.

Skal nye biler rustbeskyttes?

Der er fejlagtigt en udbredt opfattelse af, at nye biler ikke ruster, og at kvaliteten på nye biler er så høj, at rustbeskyttelse ikke længere er nødvendig.

En stor nordisk undersøgelse viser at dette er helt forkert! Det er en kendsgerning, at bilfabrikkerne bruger langt mindre rustbeskyttelse end hvad der er nødvendigt. Hele den danske motorpresse, FDM og Dansk Teknologisk Institut anbefaler kraftigt danske bilejere til at rustbeskytte deres biler i løbet af det første leveår.

Rust og galvanisering

Husk også at rustbeskytte nye bilerLæs her nogle af grundene til at du bør rustbeskytte din bil selvom den er galvaniseret:

  • Biler fremstilles af stålplader som er galvaniseret inden karosseriet bearbejdes. Galvaniseringen brændes væk ved svejsning, og forringes hvor pladerne ombukkes. Der er over 1000 punksvejsninger på en bil og 60 meter samlinger.
  • Galvanisering med et tyndt lag zink (2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet af få år.
  • Flertallet af bilmodellerne er galvaniseret med en lagtykkelse på kun 2-5 mikrometer. Til sammenligning har lakken på en bil en lagtykkelse på ca. 90 mikrometer.
  • Olie/voks produkt på et ikke galvaniseret underlag er bedre end galvanisering alene.
  • Se KI-rapporten
  • Olie/voks bevarer sin smidighed og indtrængningsevne.
  • Kort sagt, rust er bilens værste fjende. Lad din bil få en rustbeskyttelse, så du kan bevare den i mange år.
Skal el-biler rustbeskyttes?

Ja, det skal de på lige fod med almindelige benzin/diesel biler. Her skal man sikre sig at det pågældende center har kompetence til at kunne udføre en korrekt rustbeskyttelse. Både i form af spøjteskema og ikke mindst erfarent og uddannet personale.

Hvor ofte bør man rustbeskytte sin bil?

Der er mange forskellige rustbeskyttelses produkter på markedet, og der bliver tilbudt forskellige behandlingsintervaller. Når man besøger div. hjemmesider, bliver man mødt af både 2, 3 og 4 års intervaller. Men behandlingsintervallet afhænger altid af bilens stand.

Nye biler uden rust kan med vores 3-lags behandling køre i 4 år uden problemer. Er der begyndende rust i vognbunden, anbefaler vi at genbehandle før, da behandlingen hurtigere slipper sit tag på et rustent underlag.

Kan det betale sig at rustbeskytte gamle biler?

Ja, det kan det i langt de fleste tilfælde. Er der rust i din bil, skal den muligvis have en special-behandling. Derfor anbefaler vi at du booker en tid til rustkontrol, så kan vi sammen se hvilken behandling der er bedst for din bil. Er der gennemtæringer, skal disse udbedres inden behandling, for at opnå det bedste resultat.

Kapsler man så ikke bare rusten inde?

Jo, det gør man, og det er en nødvendighed at der ikke kan komme ilt og fugt til metallet. Det er nemlig katalysator for rust.

Ruster alle biler?

Derfor skal du huske at rustbeskytteDet korte svar er ja!

Men der er selvfølgelig mange faktorer som spiller ind. Bl.a. kørselsmønster og bilmodel er væsentligt i denne sammenhæng.

De små ”minibiler” ruster meget hurtigt, da de stort set ikke har set skyggen af behandling fra fabrikken. Her er det vigtigt at få behandlet fra starten, hvis rustangreb skal undgås. Men også mange af mellemklasse bilerne ruster i løbet af de første leveår. Rådet vil derfor altid være at få rustbeskyttet sin bil så hurtigt som muligt, samt få monteret inderskærme på de modeller som ikke er født med det.