Hvorfor kan rustbeskyttelse betale sig?

For det første, så ruster alle biler i det danske klima, uanset om det er en billig
eller dyr bil - det er kun en spørgsmål om tid! Undervognsbehandling og rustbeskyttelse kan betale sig og er nødvendigt af følgende årsager:
1. Økonomisk fordel - du undgår at bilen falder i pris, du undgår dyre rustreparationer, du undgår, at bilen dumper til syn pga. gennemtæringer. En svensk undersøgelse har vist, at rustskader gennemsnitligt koster bilejerne 4.000 kr. om året.
2. Sikkerhed - en meget rusten bil, klarer sig dårligere i crastest's, ifølge svensk undersøgelse.
3. Miljøhensyn - ifølge klimaeksperter vil CO2 udledningen mindskes ved at forlænge bilens levetid, idet produktionen af en ny bil udleder meget store mængder CO2.

"Derfor bør du rustbeskytte din bil, siger Teknologisk Institut - læs her"

Hvorfor skal du rustbeskytte din bil?

For at kunne besvare spørgsmålet: "Hvorfor skal du rustbeskytte og undervognsbehandle din bil?", så skal vi først vide, hvorfor biler egentlig ruster?
Mange tror, at biler ruster pga. salt om vinteren... Det er desværre ikke korrekt! Jern ruster og metal korroderer. Det betyder, at jernet eller metallet nedbrydes/gennemtæres, og forsøger at finde tilbage til sin naturlige tilstand, som dengang det blev hentet op ad jorden. Rustprocessen og korrosionsprocessen kan kun foregå, når der er ilt og vand tilstede samtidig på jernet eller metallet!

Den simple rustproces ser således ud:
Vand (H2O) + ilt(O2) + jern(Fe) = rust(Fe(OH)3)

Bilerne ruster altså ikke pga. saltning, men fordi jernet går i forbindelse med ilt fra luften og vand på jernet, samtidig. Dog virker salt som katalysator, og det betyder, at rustdannelsen sker hurtigere - Teknologisk Institut siger, at omkring 25% af rustdannelsen er forårsaget af salt, og kun når der er ilt og vand tilstede samtidig. 75% skyldes udelukkende vand og ilt! Derfor kan det betale sig, at få rustbeskyttet og undervognsbehandlet sin bil.

Temperaturer på omkring 12 graders celcius øger rust og korrosion endnu mere, idet den kemiske proces simpelthen forløber hurtigere...

Så biler ruster, når der er vand og ilt tilstede i og på bilerne, og det går lidt hurtigere, når der er salt og/eller temperaturer på omkring 12 graders celsius! Hvis du gerne vil stoppe rustdannelsen, så er undervognsbehandling nødvendig, fordi vand og ilt holdes væk fra jernet!

Netop derfor er det danske klima et af verdens mest rustfremkaldende og derfor ruster alle biler, både nye og gamle biler, dyre og billige biler, elbiler, hybridbiler, lastbiler, varevogne og autocampere. Kort sagt alle transportmidler ruster i Danmark! Vi ser desværre mange eksempler på biler, der kasseres pga. rust efter 8 år... Så derfor er undervognsbehandling nødvendig! Det er også nødvendigt med undervognsbehandling af nye biler!

Det danske klima giver rust særdeles gode betingelser for rustangreb hele året rundt, fordi luftfugtigheden er høj, samt med skiftende temperaturer, dannes der store mængder kondensvand på og i bilerne. I Danmark er temperaturen størstedelen af tiden på omkring 12 graders celcius, som giver rustangrebene endnu en fordel. Rustbeskyttelse betaler sig og sikrer, at der ikke kommer ilt, vand og salt ind til jernet og processen stoppes!

Desuden er vores omgivende luft saltholdig, da vi jo er omgivet af havvand/saltvand.

I Danmark anvender vi desuden saltning af vores vejnet i efterårs- og vinterhalvåret. Denne salt er dog ikke den egentlige årsag, som nævnt ovenfor, men det forværre situationen.

Hvis du gerne vil undgå rust i din bil, så kan en rustbeskyttelse betale sig, og det er helt klart pengene værd - læs mere om hvilke behandlingstyper vi tilbyder her: Undervognsbehandling.

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?

6 gode grunde til hvorfor du bør rustbeskytte din bil

Sikkerhed – crashtest's
Rustne biler kan være farlige, viser crashtest’s!
Rust påvirker styrken i bilens konstruktion, der herved bliver svagere og dermed farligere.

Læs mere om testen og konsekvenserne her:
Jyllandsposten – rust påvirker bilers "crash-sikkerhed" - læs artiklen her

Se video med crash-testen:
Resultatet af kollisionstesten, kan ses i denne video - klik her

Fabrikkernes rustgaranti er ikke meget værd
Fabrikkernes rustgarantier dækker kun gennemtæring, altså når der er hul hele vejen igennem jernet/metallet. Gennemtæring opstår typisk først, når garantien er udløbet. Derefter står man med en bil, der er for rusten til at “lappe” på og en rustproces, der fortsætter med forøget hastighed. Det ender ofte med at det billigste er at sende bilen til skrot...

Bilimportørens rustgaranti bibeholdes, selvom du får din bil rustbeskyttet, når der anvendes et godkendt rustbeskyttelsesprodukt – Tectyl er godkendt.

Motormagasinet - Norges svar på FDM advarer nu mod at stole blindt på bilproducenternes rustgaranti - læs artiklen her

Økonomiske fordele
Hvis du vil beholde din bil i flere år, så er det en økonomisk fordel for dig at få bilen rustbeskyttet, af følgende grunde:

  • Svensk undersøgelse viser, at rustangreb koster bilejere 4.000 kr. pr. år i gennemsnit Svensk undersøgelse - læs her
  • Du undgår, at bilen kasseres til syn, da gennemtæring i den bærende konstruktion undgås helt.
  • Du undgår dyre rustreparationer, hvor du typisk ikke kommer langt for 10.000 kr. pr. skade.
  • Du sparer udskiftning af diverse vitale dele i undervognen, såsom bremserør, fortøj og bagtøj, bærearme mm. Disse dækkes ikke af fabrikkernes rustgaranti.
  • Du vil kunne opnå en højere salgspris, når du sælger din bil – især, hvis du sælger privat.

Biler er ikke bygget til det danske klima!
Kun en forsvindende lille andel af alle biler, der produceres i verden, lander på det danske marked. Derfor er bilerne heller ikke produceret til at kunne modstå den danske klima og bilfabrikkerne rustbeskytter heller ikke nye biler eller gamle biler, så de kan klare sig uden supplerende rustbeskyttelse hos et undervognscenter.
Så det er vigtigt, at få udført undervognsbehandling og det kan absolut betale sig! - vi ser utallige eksempler på helt nye biler, elbiler, hybridbiler, autocampere, varebiler, lastbiler, der ruster allerede det første leveår, selvom de er helt nye.

Teknologisk Institut og FDM siger det samme som os - læs mere her

Galvaniserede biler ruster også
Biler er som regel el-forzinket/elektrogalvaniseret og denne galvaniseringstype er faktisk ikke egnet til udendørs brug på biler. Det er en meget billig galvaniseringstype, der ikke holder ret længe, og det kan på ingen måde forhindre rust over tid. Det betyder, at delene på bilen får et meget tyndt lag zink – dette lag er omkring 33 gange tyndere end bilens lak.

Zinken korroderer/forsvinder (det er jo et metal), når der er vand og ilt, tilstede, nøjagtig som jern - efter få år, er der ikke mere zink tilbage på bilen, og så er der direkte adgang til det ”rå” jern og rusten tager for alvor fat!

Læs lidt mere om galvanisering længere nede på denne side.

Miljøhensyn – CO2 reduktion ifølge eksperter
Ifølge klimaeksperter vil CO2 udledningen mindskes markant, hvis man forlænger levetiden på sin bil. Produktionen af en ny bil udleder op til fem gange mere CO2 end at køre en typisk bil i et år.

Rustbeskyttelse er bæredygtigt - læs mere her, fordi du sparer klimaet for op imod 15.000 kg CO2 ved at forlænge bilens levetid med 13 år. Det svarer til omkring 773 kg oksekød...

Motormagasinet – Klimaeksperter: Rustbeskyt bilen i stedet for at købe ny - læs artiklen her

Teknologisk Institut og FDM, fortæller herunder, hvorfor rustbeskyttelse og undervognsbehandling giver værdi for dig
Læs mere om hvorfor Teknologisk institut anbefaler supplerende rustbeskyttelse:
Derfor bør du rustbeskytte din bil, siger Teknologisk Institut - læs mere her

Læs mere om teknologisk Institut og FDM’s anbefalinger:
Anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM

Ruster galvaniserede biler?

Mange er af den opfattelse, at deres bil ikke behøver rustbeskyttelse, fordi den er galvaniseret. Men galvanisering er ikke bare galvanisering og derfor kan rustbeskyttelse og undervognsbehandling af galvaniserede biler betale sig!

Først skal vi måske lige have styr på, hvad galvanisering egentlig er? Galvanisering er kort fortalt overflade-behandling af. f.eks jern med et tyndt lag zink. Zink beskytter det underlæggende jern imod at ruste, altså så længe, der er zink til stede… Som vi før har været inde på, så er zink et metal, og det forsvinder/korroderer over tid, når det kommer i kontakt med ilt fra luften, samt vand. Når zinken er korroderet helt væk, så er der åbent direkte ind til det rå jern, som bilen er bygget af. Ilt+jern+jern = rust

Der findes varmgalvanisering - læs mere her og elektrogalvanisering - læs mere her også kaldet for el-forzinkning/koldgalvanisering. Varmgalvanisering er meget effektiv og kan anvendes udendørs, hvorimod el-forzinkning ikke er så egnet til udendørs brug.Husk også at rustbeskytte nye biler

Biler er el-galvaniseret eller koldgalvaniseret, og det er ikke effektivt nok til at kunne modstå rust i Danmark! Den effektive varmforzinkning anvendes ikke på biler, for det vil ganske simpelt blive for dyrt for bilproducenterne. Husk også på, at bilerne for langt størstedelen ikke skal køre steder i verden, hvor bilerne ruster, som i Danmark.

Læs her nogle af grundene til, hvorfor du bør rustbeskytte din bil, selvom den er galvaniseret:

  • Biler fremstilles af stålplader som er galvaniseret inden karosseriet bearbejdes.
  • Galvaniseringen brændes væk ved svejsning, og forringes hvor pladerne ombukkes. Der er over 1000 punksvejsninger på en bil og 60 meter samlinger.
  • Galvanisering med et tyndt lag zink (2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet af få år.
  • Flertallet af bilmodellerne er galvaniseret med en lagtykkelse på kun 2-5 mikrometer. Til sammenligning har lakken på en bil en lagtykkelse på ca. 90 mikrometer.
  • Olie/voks produkt på et ikke galvaniseret underlag er bedre end galvanisering alene.
  • Olie/voks bevarer sin smidighed og indtrængningsevne.

Kort sagt, galvanisering af biler er ingen garanti for at undgå rust og dyre reparationer, desværre!
Det er i øvrigt en opfattelse som Teknologisk Institut og FDM deler - læs mere her

Book tid til undervognsbehandling af din bil her

Klik på knappen og book en tid til en undervognsbehandling af din bil.

Du er også meget velkommen til at ringe på telefon 66 17 13 00. Her sidder vi klar til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have til vores undervognsbehandlinger.

Mens vi giver din bil en en undervognsbehandling har du i øvrigt mulighed for at låne en bil eller en cykel, så du kan komme rundt som du plejer. Du oplyser bare dit eventuelle behov for dette, når du booker.

Hvilke biler kan det betale sig at rustbeskytte?

Det kan betale sig at rustbeskytte og undervognsbehandle, helt nye biler, elbiler, brændstofbiler, hybrydbiler, galvaniserede biler, biler med fabriksgaranti, varebiler, autocampere, varebiler, lastbiler, gamle biler, veteranbiler. Kort sagt: Undervognsbehandling kan betale sig på alle biler!

Det er ret simplet for alle biler er bygget af metal, og for det meste udelukkende af jern, måske i kombination med aluminium og lignende. Jern ruster uanset hvilket køretøj eller transportmiddel, der er tale om. Jern skelner ikke mellem en dyr eller billig bil, for lige i den sammenhæng, så er jern jern og det ruster, når der kommer ilt og vand til - sådan er det bare!

Så lad dig ikke overbevise, hvis en sælger forsøger at fortælle dig, at en bil til en mio. kr. ikke ruster, for det gør den - vi har hos Fyns Undervognscenter behandlet mere end 45.000 biler igennem tiden og vi ser utallige eksempler hver eneste dag på netop dette. Læs mere om erfaring med undervognsbehandling.

Aluminium tærer væk, når det kommer i forbindelse med jern - det hedder galvanisk tæring, fordi aluminium befinder sig længere nede i spændingsrækken - læs mere her. Jern er så at sige mere "ædelt" end aluminimum, og derfor tærer aluminimum væk, hvis der samtidig er kontakt til f. eks. jern. Derfor er rustbeskyttelse af aluminiumsbiler også nødvendig, fordi der altid er jern i konstruktionen.

Hvordan virker rustbeskyttelse og undervognsbehandling?

Undervognsbehandling og rustbeskyttelse forhindrer rustangreb/korrosion, fordi Tectyl-produkterne sørger for, at der ikke kan komme ilt og vand ind til metallet eller jernet - bilen påsprøjtes olie/voksprodukter eller vandbaseret rustbeskyttelse, der lukker overfladen af. På den måde bliver det fysisk og kemisk umuligt for jern/metal at ruste/korrodere! Som nævnt i tidligere afsnit, så kan rust/korrosion kun kan ske, når der er ilt og vand tilstede på jern/metal samtidig.

Når man har besluttet sig for at få bilen behandlet, så kan der rejse sig forskellige spørgsmål..
Der er stor forskel på kvaliteten i antirustbrancen, så der nogle ting man skal sikre sig, så man undgår at blive snydt, og så man sikrer sig en undervognsbehandling, der virker som den skal.

Du bør stille disse krav til dit undervognscenter:

  1. Uddannet, motiveret og erfarent personale
  2. Der skal være tid til arbejdet
  3. Sprøjteudstyr samt værktøj skal passe til pågældende produkter
  4. Indgående kendskab til hvilke produkter, der kan anvendes sammen og på hvilke materialer
  5. Undervognscenteret bør være tilsluttet uvildig kontrolordning
  6. Fotodokumentation på adskillelse
  7. Afrensning med varmt vand under højtryk
  8. Brug af specifikt sprøjteskema
  9. Godkendte rustbeskyttelsesprodukter

Hos Fyns undervognscenter vi kåret som fyns bedste rustbeskyttelse - læs mere her.

Mange spørger naturligvis, hvilket rustbeskyttelsesprodukt er bedst - klik her? Vi kan godt afsløre, at produktet ikke er det vigtigste, men selve udførelsen!

Se her hvilke behandlingstyper , vi tilbyder: Vores undervognsbehandling og rustbeskyttelse har en holdbarhed på op til 4 år, og det bliver den billigste løsning pr. år ift. dem af vores konkurrenter der kræver genbehandling hvert 2. eller 3. år.

 

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig!

Ofte stillede spørgsmål

til hvorfor skal du rustbeskytte din bil

Hvorfor skal man rustbeskytte sin bil?

Det skal du, fordi en rusten bil kan være farlig, idet konstruktionen svækkes (dette har crash-tests dokumenteret). Desuden koster rustreparationer mange penge og sjældent mindre end 10.000 kr. En rusten bil er svær at sælge igen!

Hvornår skal man rustbeskytte sin bil?

Så hurtigst som muligt efter man har købt den (gælder også helt nye biler) – dette bakker både Teknologisk Institut og FDM op om, idet bilerne slet ikke er beskyttet godt nok fra fabrikken, til at kunne modstå det hårdeste klima i verden ift. rust!

Hvor ofte skal man rustbeskytte bilen?

Dette er der stor forskel på i antirustbranchen! Men hos os har vi udviklet en meget stærk og grundig behandling. Derfor kan du hos Fyns Undervognscenter nøjes med at behandle din bil hvert 4. år, hvis bilen ikke i forvejen er rusten. Dette vil blive langt billigere pr. år end hos vores kollegaer, der kun har 2 års holdbarhed.