Hvorfor ruster elbiler og hybridbiler?
Den øgede rustdannelse skyldes, ifølge Teknologisk Institut, de såkaldte krybestrømme, der sætter gang i en katalytisk virkning. Bilimportørerne tror ikke selv på fænomenet, men Teknologisk Institut har set den øgede rustdannelse i praksis på f.eks el-tog, og derfor bør undervognsbehandling og rustbeskyttelse af elbiler og hybridbiler være det første man får foretaget.
Uanset krybestrømme, så ruster elbiler og hybridbiler, som minimum ligeså meget som benzinbiler og dieselbiler.
Dette skyldes for det første det danske klima, med høj luftfugtighed hele året rundt og skiftende temperaturer – herved dannes kondensvand i og på bilen, der går i kemisk forbindelse med ilten i luften, hvorved metallerne ruster. Salt på vejene, og i vores omgivende luft, forværrer denne rustdannelse og bidrager med ca. 25%, men det er vand og ilt, der er den egentlige synder i forhold til rustdannelsen. Læs mere her om, hvorfor kan rustbeskyttelse og undervognsbehandling betale sig i Danmark.
Desuden er elbiler og hybridbiler bygget af samme materialer som almindelige biler og ofte af tyndere materialer, således at vægten holdes nede – dette betyder, at materialerne hurtigere “gennemtæres”, med dyre reparationer til følge. Det er forklaringen på hvorfor elbiler og hybridbiler ruster!
Det er altså en god ide med en undervognsbehandling af elbil og hybridbil, hvis du vil undgå dyre rustreparationer i fremtiden. Desuden vil man kunne opnå en højere brugtvognspris, og du sparer miljøet for store mængder CO2, da levetiden forlænges markant. Jo længere bilerne kan køre, jo færre biler skal der produceres - en ny bil "koster" klimaet op til 15.000 kg CO2 udledning. Til sammenligning udleder en 1 kg oksekød i gennemsnit 19,4 kg - Kilde DR.
En undervognsbehandling kan forlænge bilernes levetid med minimum 13 år, hvis den bliver behandlet med passende intervaller, og det vil spare miljøet for op til 568 kg CO2 pr år i 26 år. Så undervognsbehandling er bæredygtigt - læs mere her.
Det oplagte valg af undervognsbehandling til elbil og hybridbil er vores 4 års komplet miljøbehandling, helt uden opløsningsmidler, helt uden lugt og dryp -samtidig virker behandlingen støjreducerende.
Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?
Eksperter i rustbeskyttelse af elbiler og hybridbiler
Hos Fyns Undervognscenter i Odense er vi eksperter i undervognsbehandling og rustbeskyttelse af elbil og hybridbil. Vi har 50 års erfaring i antirust-branchen og har allerede rustbeskyttet rigtig mange elbiler og hybridbiler for både private og forhandlere.
Vores ansatte har mange års erfaring, hvilket er det vigtigste, når man taler undervognsbehandling af elbiler og hybridbiler i højeste kvalitet.
Vores personale har gennemført uddannelse, der sikrer at din elbil og hybridbil ikke tager skade. Dette er meget vigtigt, idet en elbil kan være livsfarlig at arbejde på, hvis man ikke ved, hvad man har med at gøre. Desuden kan man ødelægge en elbil og hybridbil, hvis den rustbeskyttes de forkerte steder.
Køling af batteriet er meget vigtig, så derfor må batteri og batterikassen derfor ikke rustbeskyttes. Den måde vi udfører en Tectylbehandling af elbil og hubridbil sikrer at kølingen bevares intakt.
Orange / gule eller rødlige kabler må ikke rustbeskyttes – aht. køling og markering for mekaniker (sikkerhed).
Strømforsyninger i motorrummet må ikke påføres rustbeskyttelsesprodukt (gælder også ledninger og de store stik til og på strømforsyningen).
Vi anvender de mest detaljerede sprøjteskemaer fra Tectyl, der angiver, hvor der skal, og hvor der absolut ikke må rustbeskyttes på din elbil og hybridbil.
Det kræver altså det rette udstyr, produkter, uddannelse og ikke mindst erfaring at kunne rustbeskytte og undervognsbehandle din elbil og hybridbil på en sikker og kvalitetsbevist måde.
Hos Fyns undervognscenter er vi godkendt og kontrolleret af Teknologisk Institut med 0 fejl de sidste 15 år i træk. Derfor tør vi godt kalde os selv for eksperter i rustbehandling og rustbeskyttelse af elbil og hybridbil.
Book tid til undervognsbehandling af din bil her
Klik på knappen og book en tid til en undervognsbehandling af din bil.
Du er også meget velkommen til at ringe på telefon 66 17 13 00. Her sidder vi klar til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have til vores undervognsbehandlinger.
Mens vi giver din bil en en undervognsbehandling har du i øvrigt mulighed for at låne en bil eller en cykel, så du kan komme rundt som du plejer. Du oplyser bare dit eventuelle behov for dette, når du booker.
Rustbeskyttelse forlænger din elbil og hybridbils levetid
Alle biler ruster i det danske klima, der er det mest rustfremkaldende i verden. Elbiler og hybridbiler er ligeså udsatte for rustangreb, som benzin- og dieselbiler. Dette skyldes, at de er opbygget af de samme materialer, der alle kan ruste.
Det kan derfor betale sig at få sin elbil rustbeskyttet og således forlænges bilens levetid – du sparer dyre reparationer, og du opnår en højere brugtvognsværdi. Se her undervognsbehandling pris.
Hvilke elbiler ruster? Ruster Tesla, og skal man rustbeskytte og undervognsbehandle en Tesla. Ja en Tesla ruster, som alle andre biler hvis den er bygget af jern, og det er de nyere modeller. De første Tesla'er er primært bygget af aluminium, men der er også jern i konstruktionen - der hvor jern og aluminium er i kontakt med hinanden opstår der kraftig korrosion pga. galvanisk tærring, hvis en Tesla ikke får en rustbehamdling. Derfor er det fornuftigt, og kan betale sig at få undervognsbehandlet en Tesla.
Er der nogle elbiler og hybridbiler, der ikke ruster? Nej alle elbiler og hybrid ruster og det kræver behandling, hvis det skal undgås. Elbiler fra alle mærker ruster: VW, Skoda, BMW, Ford, Toyota, Hyundai, Peugeot, Kia, Volvo, Audi, Alfa Romeo, Citroën, Dacia, Fiat, Honda, Jaguar, Mustang, Land Rover, Mazda, MG, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Polestar, Porche, Lexus, Cupra, DS, Chevrolet, Aiways, Aston Martin, Bentley - kort sagt: Alle elbiler ruster!
Miljøvenlig rustbeskyttelse af elbiler og hybridbiler
Når man køber en elbil eller hybridbil, så gør man noget godt for miljøet, idet man får udnyttet den øgede elproduktion fra vind- og solenergi, som mange gange ikke kan afsættes i elnettet.
Derfor giver det også mening at anvende en miljøvenlig rustbeskyttelse til sin elbil eller hybridbil. Hos Fyns Undervognscenter i Odense anvender vi TECTYL, der er antirust-branchens absolut mest miljøvenlige rustbeskyttelse og undervognsbehandling ift. opløsningsmidler.
Med TECTYL kan vi faktisk udføre en rustbeskyttelse på hele bilen helt uden opløsningsmidler overhovedet – dette er helt unikt, og det giver god mening, hvis man samtidig vil være god ved miljøet. Det forholder sig således, at opløsningsmidler er skadelige for miljøet og for os mennesker og dyr
Det er en miljømæssig belastning hver gang der produceres en bil, uanset om det er en elbil eller en benzin/dieselbil. Så derfor er det bedst for miljøet, hvis man beholder sin bil så længe som muligt, og det kan man kun, hvis den ikke ruster væk. Det sparer klimaet for store mængder CO2!




Undervognsbehandling af Tesla
FDM og Teknologisk Institut anbefaler rustbeskyttelse og undervognsbehandling af din Tesla og alle andre elbiler - læs artiklen her. Fyns Undervognscenter anbefaler også undervognsbehandling af Tesla, fordi Tesla'er der er bygget af jern, ruster som alle andre biler. Tesla har tidligere hævdet at garantien bortfalder, hvis deres biler rustbeskyttes, men FDM siger at Tesla ikke kan slippe ud af garantien på den baggrund.
Skal eller bør man så undlade at få sin Tesla undervognsbehandlet? Nej, naturligvis ikke for du opnår op til 30 års rustgaranti hos Fyns Undervognscenter. I modsætning til Tesla's rustgaranti, så undgår du rust i bilen, hvis du får den rustbeskyttet hos os. Tesla's garanti beskytter jo ikke imod rustdannelse, men kun gennemtæringsgharanti, når der er hul hele vejen igennem jernet!
Herunder en video der demonstrerer, at Tesla model 3 er en rustfælde:
Derfor skal du vælge Fyns Undervognscenter
Det kan være svært at vælge, hvilket undervognscenter, der skal udføre rustbeskyttelsen på elbilen og hybridbilen. Der er mange forskellige priser, behandlingstyper, samt kvaliteter – alle hævder, at netop de, er de bedste til at rustbeskytte. Så hvordan vælger man et undervognscenter, der holder hvad de lover og leverer den tilstrækkelige kvalitet?
For det første bør man vælge et undervognscenter, der er kontrolleret og godkendt af en ekstern og uvildig kontrolinstans. Teknologisk Institut er Danmarks eneste uvildige kontrolinstans i antirust-branchen. Mange tror fejlagtigt, at FDM’s kontrolordning er uvildig – det er den ikke, idet FDM selv sælger rustbeskyttelse via en underleverandør.
Fyns Undervognscenter er kontrolleret og godkendt af Teknologisk Institut med 0 fejl på samtlige stikprøvekontrollerede biler, de sidste 15 år i træk.
Sådan et resultat opnår man kun med de dygtigste og mest dedikerede medarbejdere.
Læs mere om den bedste rustbeskyttelse her:
Bedste undervognsbehandling
Læs mere om, hvordan vi undervognsbehandler:
Sådan foregår en undervognsbehandling
Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?
Ofte stillede spørgsmål
til undervognsbehandling af elbiler og hybridbiler
Ja helt klart! El- og hybridbiler er bygget af samme materialer som almindelige biler. De er i mange tilfælde hårdere ramt, idet vægten holdes nede, hvormed materialerne bliver tyndere = hurtigere gennemtæring (hul). Nogle eksperter mener at krybestrømme øger rustdannelsen kraftigt, hvilket er påvist i f.eks. el-tog.