Sprøjteskema

Et sprøjteskema er med til at sikre en undervognsbehandling af høj kvalitet, samt at sikkerhedsudstyr og vitale dele på bilen ikke tager skade. Derfor anvender vi Tectyl sprøjteskemaer, specielt udviklet til hver enkelt bilmodel. Det gør vi, fordi ingen bilmodeller er helt ens og derfor heller ikke bør behandles ens.

Play Video

Tectyl sprøjteskemaer har således to funktioner:

  • De sikrer, at bilens sikkerhedsmæssige komponenter er fuldt funktionsdygtige efter endt undervognsbehandling – for din sikkerheds skyld.
  • De sikrer, at bilen rustbeskyttes så effektivt som overhovedet muligt – for kvalitetens skyld, så vi opnår den bedste undervognsbehandling.

Hvad er et sprøjteskema?

Et sprøjteskema til undervognsbehandling er en detaljeret, teknisk tegningTectyl sprøjteskema over bilen, som vi anvender, når vi rustbeskytter. Tectyl sprøjteskemaer er udviklet for hver enkelt bilmodel, idet alle biler er forskellige i opbygningen.

Sprøjteskemaet har en stor sikkerhedsmæssig betydning for dig som bilist, idet vores sprøjteteknikere kan se, hvor bilen absolut ikke må rustbeskyttes. For eksempel må selestrammere og elektriske dele som airbagsensorer og andre sikkerhedsmæssige komponenter, på ingen måde påføres rustbeskyttelse. Dette kan nemlig betyde, at pågældende komponenter ikke fungerer, og din sikkerhed kan dermed være i fare.

Sprøjteskemaerne angiver præcist placeringen af alle sikkerhedsmæssige komponenter, således at vores sprøjteteknikere ikke påfører rustbeskyttelse de forkerte steder.

Desuden angiver sprøjteskemaet hvor alle skjulte hulrum, hjørner og kanter er placeret. Men det angiver også hvilket sprøjteudstyr til undervognsbehandling, der skal anvendes til opgaven. På den måde sikrer vi, at bilen rustbeskyttes effektivt, så du får den kvalitet, som du betaler for.

Læs mere om hvorfor rustbeskyttelse betaler og hvorfor en rusten bil kan være farlig...

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig!

Undgå borehuller med et sprøjteskema

Yderligere er et sprøjteskema et værktøj til at undgå borehuller i din nye eller gamle bil. I ”gamle” dage borede man en masse huller i bilerne, for at kunne komme ind i de skjulte hulrum. Det er der stadig en del undervognscentre der praktiserer. Disse påstår ofte, at man ikke kan rustbeskytte en bil uden at bore huller. Det er ganske enkelt ikke korrekt.

Tectyl sprøjteskemaer anvendes netop med henblik på at undgå borehuller i bilerne – de viser nemlig, hvordan man kan komme ind i hulrummene uden at bore i bilerne. Metoden til dette, er adskillelse, anvendelse af specielt udstyr, samt anvendelse af eksisterede huller, hvor gummipropper blot skal demonteres.

Denne metode er meget tidskrævende, og det forklarer også, hvorfor en del centre gerne vil argumentere for det modsatte.

Som bonus bevares fabrikkens garanti i øvrigt, når man ikke borer huller i en ny bil.

Metoden er desuden godkendt af Danmarks strengeste kontrolordning indenfor rustbeskyttelse af biler – nemlig Teknologisk Institut, der udfører uanmeldte stikprøvekontroller, hvor bilerne kontrolleres på omkring 30 punkter. Ligeledes kontrolleres og godkendes vores metoder, sammen med vores udstyr. Hos Fyns Undervognscenter er vi både stikprøvekontrolleret af Teknologisk Institut og FDM.

Et sprøjteskema gør det dog ikke alene. Erfaring og grundighed har en ligeså stor betydning for, at vi kan levere undervognsbehandling af høj kvalitet. Vores sprøjteteknikere har alle behandlet mere end 40.000 biler hver, og den erfaring kan man ikke læse sig til - hverken med eller uden sprøjteskema.

Hos Fyns Undervognscenter bruger vi i øvrigt den tid der skal til, for at kunne levere det mest effektive og flotteste resultat for vores kunder. Det er nemlig tilfredsstillende at kunne levere noget, som man kan stå 100% inde for hver gang.

Er alle sprøjteskemaer ens?

Der findes ikke to bilmodeller, der er 100% ens i opbygningen, og det gælder derfor også for sprøjteskemaer, eller sprøjtediagrammer, som de også kaldes. Skemaerne er unikke for hver eneste bilmodel – nogle modeller kan minde om hinanden, men der er altid forskelle.

Der kan være ekstra hulrum eller en anden placering af selestrammere eller airbagsensorer osv. Derfor findes der et sprøjteskema for hver eneste bilmodel, der alle er udviklet specielt til den pågældende bil.

De forskellige rustbeskyttelsesmærker Tectyl, Mercasol, Pava, Dinitrol, Suvo, Tektrol tilbyder for de flestes vedkommende sprøjteskemaer til deres undervognscentre - afhængig af hvor meget de betaler, kan kvaliteten af sprøjteskemaer være forskellig. Et skema kan dog ikke erstatte erfarne, dedikerede og dygtige medarbejdere, for hvis medarbejderne ikke kan læse tegningen, så hjælper det ikke noget... Så der er er forskel på sprøjteskemaer fra Tectyl, Mercasol, Pava, Dinitrol, Suvo, Tektrol, men formålet er det samme!

Sådan udfører vi en undervognsbehandling hos Fyns Undervognscenter

Undervognsbehandling er en tillidssag og med kvalitet, god service og ærlighed, når man længst.

Hos os drejer det sig om kvalitet fremfor kvantitet. Derfor kan vi tilbyde markedets længste holdbarhed på vores behandlinger på op til 4 år. Andre centre kan kun levere en holdbarhed på 2 år, hvilket bliver dyrt i længden.

Selvom vores behandling måske er lidt dyrere i første omgang, ender den derfor alligevel med at blive den billigste løsning. Så med andre ord: Kvalitet betaler sig!

Læs mere om undervognsbehandling pris og rabat på undervognsbehandling.

  • 1 Demontering af dækplader i vognbund, inderskærme i hjulkasserne og alle hjul.
  • 2 Afrensning af undervogn med varmt vand under højtryk.
  • 3 Rustkontrol udføres og kunden kontaktes, hvis en anden type behandling anbefales, eller hvis der skal udbedres rust først.
  • 4 Varmlufttørring af undervogn i tørrekabine (bilen skal være helt tør inden rustbehandlingen må påbegyndes)
  • 5 Adskillelse i overvognen, således at borehuller undgås samtidig med at samtlige hulrum rustbeskyttes.
  • 6 Bilen påføres en beskyttelsesvoks, så lakken beskyttes under behandlingen.
  • 7 Undervognens skjulte hulrum behandles med et tyndt penetrerende produkt.
  • 8 Undervognen rustbeskyttes først med et lag tyndt penetrerende produkt.
  • 9 Undervognen rustbehandles herefter med endnu et lag tykkere penetrerende produkt og afsluttes med et kraftigt slidlag. Slidlaget beskytter de to rustbeskyttende lag i vognbunden.
  • 10 Til slut behandles samtlige hulrum i overvognen med et tyndt penetrerende rustbeskyttelsesprodukt.
  • 11 Bilen samles omhyggeligt igen og vaskes inden aflevering.
  • 12 Fotodokumentation på at adskillelse har fundet sted, gennemgås med kunden.
  • 13 Certifikat/garantibevis udstedes.

Vi håber du vil tilmelde din bil til at blive udtrukket til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut, og FDM:
Tilmelding til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut - klik her
Tilmelding til stikprøvekontrol hos FDM - klik her

Læs mere her om bedste undervognsbehandling test

Vil du have en pris på undervognsbehandling af din bil?

Du er også meget velkommen til at ringe på telefon 66 17 13 00. Her sidder vi klar til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have til vores undervognsbehandlinger.

Ønsker du en pris på en undervognsbehandling? Ring på telefon 66 17 13 00 eller book en tid via knappen øverst i menuen.

Du kan også sende en mail til kontakt@fynsundervognscenter.dk. Vi svarer dig så hurtigt vi kan, så din bil kan køre velbeskyttet rundt på vejene.

Hvor finder jeg et sprøjteskema til min bil?

Vores sprøjteskemaer er ikke tilgængelige på nettet, og kan ikke udleveres til vores kunder eller andre.

Vi vil dog meget gerne forevise dem i vores virksomhed, men det er ikke muligt at få dem udleveret eller at affotografere dem. Det skyldes, at et sprøjteskema koster mellem 7.000-20.000 kr. at få udviklet, og derfor kan vi ikke risikere, at de deles eller sælges videre til tredjemand. Det samme gælder tilsyneladende for Tectyl sprøjteskema, Dinitrol sprøjteskema, Pava sprøjteskema,  Mercasol, Suvo, Tektrol!

Til gengæld vil vi meget gerne svare på alle dine spørgsmål omkring undervognsbehandling og rustbeskyttelse af netop din bil – både før og efter behandlingen.

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig!

Ofte stillede spørgsmål

omkring sprøjteskemaer

Et sprøjteskema er en teknisk tegning over bilen der angiver hvor bilen skal rustbeskyttes og hvor den ikke må rustbeskyttes. Skemaet sikrer derfor kvalitet og sikrer at bilens sikkerhedsudstyr og vitale dele ikke ødelægges!