Sprøjteskema

Et sprøjteskema er med til at sikre en undervognsbehandling af høj kvalitet. Derfor anvender vi Tectyl sprøjteskemaer, specielt udviklet til hver enkelt bilmodel. Det gør vi, fordi ingen bilmodeller er helt ens og derfor heller ikke bør behandles ens.

Tectyl sprøjteskemaer har to funktioner:

  • De sikrer, at bilens sikkerhedsmæssige komponenter er fuldt funktionsdygtige efter endt undervognsbehandling – for din sikkerheds skyld.
  • De sikrer, at bilen rustbeskyttes så effektivt som overhovedet muligt – for kvalitetens skyld

Hvad er et sprøjteskema?

Tectyl sprøjteskemaEt sprøjteskema er en detaljeret teknisk tegning over bilen, som vi anvender, når vi rustbeskytter. Tectyl sprøjteskemaer er udviklet for hver enkelt bilmodel, idet alle biler er forskellige i opbygningen.

Sprøjteskemaet har en stor sikkerhedsmæssig betydning for dig som bilist, idet vores sprøjteteknikere kan se, hvor bilen absolut ikke må rustbeskyttes. For eksempel må selestrammere og elektriske dele som airbagsensorer og andre sikkerhedsmæssige komponenter, på ingen måde påføres rustbeskyttelse. Dette kan nemlig betyde, at pågældende komponenter ikke fungerer, og din sikkerhed kan dermed være i fare.

Sprøjteskemaerne angiver præcist placeringen af alle sikkerhedsmæssige komponenter, således at vores sprøjteteknikere ikke påfører rustbeskyttelse de forkerte steder.

Desuden angiver sprøjteskemaet hvor alle skjulte hulrum, hjørner og kanter er placeret. På den måde sikrer vi, at bilen rustbeskyttes effektivt, så du får den kvalitet, som du betaler for.

Undgå borehuller med et sprøjteskema

Yderligere er et sprøjteskema et værktøj til at undgå borehuller i din nye eller gamle bil. I ”gamle” dage borede man en masse huller i bilerne, for at kunne komme ind i de skjulte hulrum. Det er der stadig en del undervognscentre der praktiserer. Disse påstår ofte, at man ikke kan rustbeskytte en bil uden at bore huller. Det er ganske enkelt ikke korrekt.

Tectyl sprøjteskemaer anvendes netop med henblik på at undgå borehuller i bilerne – de viser nemlig, hvordan man kan komme ind i hulrummene uden at bore i bilerne. Metoden til dette, er adskillelse, anvendelse af specielt udstyr, samt anvendelse af eksisterede huller, hvor gummipropper blot skal demonteres.

Denne metode er meget tidskrævende, og det forklarer også, hvorfor en del centre gerne vil argumentere for det modsatte.

Som bonus bevares fabrikkens garanti i øvrigt, når man ikke borer huller i en ny bil.

Metoden er desuden godkendt af Danmarks strengeste kontrolordning indenfor rustbeskyttelse af biler – nemlig Teknologisk Institut, der udfører uanmeldte stikprøvekontroller, hvor bilerne kontrolleres på omkring 30 punkter. Ligeledes kontrolleres og godkendes vores metoder, sammen med vores udstyr.

Et sprøjteskema gør det dog ikke alene. Erfaring og grundighed har en ligeså stor betydning for, at vi kan levere undervognsbehandling af høj kvalitet. Vores sprøjteteknikere har alle behandlet mere end 40.000 biler hver, og den erfaring kan man ikke læse sig til – hverken med eller uden sprøjteskema.

Hos Fyns Undervognscenter bruger vi i øvrigt den tid der skal til, for at kunne levere det mest effektive og flotteste resultat for vores kunder. Det er nemlig tilfredsstillende at kunne levere noget, som man kan stå 100% inde for hver gang.

Er alle sprøjteskemaer ens?

Der findes ikke to bilmodeller, der er 100% ens i opbygningen, og det gælder derfor også for sprøjteskemaer, eller sprøjtediagrammer, som de også kaldes. Skemaerne er unikke for hver eneste bilmodel – nogle modeller kan minde om hinanden, men der er altid forskelle.

Der kan være ekstra hulrum eller en anden placering af selestrammere eller airbagsensorer osv. Derfor findes der et sprøjteskema for hver eneste bilmodel, der alle er udviklet specielt til den pågældende bil.

Sådan udfører vi en undervognsbehandling hos Fyns Undervognscenter

Undervognsbehandling er en tillidssag og med kvalitet, god service og ærlighed, når man længst.

Hos os drejer det sig om kvalitet fremfor kvantitet. Derfor kan vi tilbyde markedets længste holdbarhed på vores behandlinger på op til 4 år. Andre centre kan kun levere en holdbarhed på 2 år, hvilket bliver dyrt i længden.

Selvom vores behandling måske er lidt dyrere i første omgang, ender den derfor alligevel med at blive den billigste løsning. Så med andre ord: Kvalitet betaler sig

Sådan udføres en undervognsbehandling hos os:

  • Demontering af dækplader i vognbund, inderskærme i hjulkasserne og alle hjul.
  • Afrensning af undervogn med varmt vand under højtryk.
  • Rustkontrol udføres og kunden kontaktes, hvis en anden type behandling anbefales, eller hvis der skal udbedres rust først.
  • Varmlufttørring af undervogn i tørrekabine (bilen skal være helt tør inden rustbehandlingen må påbegyndes)
  • Adskillelse i overvognen, således at borehuller undgås samtidig med at samtlige hulrum rustbeskyttes.
  • Bilen påføres en beskyttelsesvoks, så lakken beskyttes under behandlingen.
  • Undervognens skjulte hulrum behandles med et tyndt penetrerende produkt.
  • Undervognen rustbeskyttes først med et lag tyndt penetrerende produkt.
  • Undervognen rustbehandles herefter med endnu et lag tykkere penetrerende produkt og afsluttes med et kraftigt slidlag. Slidlaget beskytter de to rustbeskyttende lag i vognbunden.
  • Til slut behandles samtlige hulrum i overvognen med et tyndt penetrerende rustbeskyttelsesprodukt.
  • Bilen samles omhyggeligt igen og vaskes inden aflevering.
  • Fotodokumentation på at adskillelse har fundet sted, gennemgås med kunden.
  • Certifikat/garantibevis udstedes.

Du kan desuden tilmelde din bil til at blive udtrukket til kontrol af Teknologisk Institut, hvis du har lyst til dette. Kontakt os for at høre mere.

Hvor finder jeg et sprøjteskema til min bil?

Personalet ved Fyns UndervognscenterVores sprøjteskemaer er ikke tilgængelige på nettet, og kan ikke udleveres til vores kunder eller andre.

Vi vil dog meget gerne forevise dem i vores virksomhed, men det er ikke muligt at få dem udleveret eller at affotografere dem. Det skyldes, at et sprøjteskema koster mellem 7.000-20.000 kr. at få udviklet, og derfor kan vi ikke risikere, at de deles eller sælges videre til tredjemand.

Til gengæld vil vi meget gerne svare på alle dine spørgsmål omkring undervognsbehandling og rustbeskyttelse af netop din bil – både før og efter behandlingen.