Bedste undervognsbehandling på Fyn

Få foretaget den bedste rustbeskyttelse hos Fyns Undervognscenter i Odense.

For 13 år i træk er vi kåret som Fyns bedste undervognsbehandling - vi har nemlig opnået 0 fejl på samtlige stikprøvekontrollerede biler i hele den periode. Den uvildige kontrol af rustbeskyttelsen udføres af Teknologisk Institut, og vi er  samtidig også stikprøvekontrolleret af FDM.

Vi er meget stolte af resultatet, og det kan kun lade sig gøre pga. vores erfarne og dygtige medarbejdere, der er dedikerede til at levere fejlfrie behandlinger til vores kunder.

Vil du gerne vide hvad den bedste undervognsbehandling koster? Undervognsbehandling pris - klik her.

Hvilken rustbeskyttelse er den bedste?

Hvilken rustbeskyttelse er så den bedste? Det er et af de spørgsmål, der går igen, når kunderne første gang kontakter os. Det er også et udtryk for, at det er svært at vælge hvilken rustbeskyttelse, der er den bedste.

Derfor er det fornuftigt at tale med flere rustbeskyttelsescentre vedrørende pris, behandlingsmetoder, holdbarhed, samt om pågældende center er godkendt via uvildig kontrolinstans. På den måde kan man få en fornemmelse af, om det pågældende undervognscenter er seriøst, samt om priserne dækker over samme behandlingstype, holdbarhed, samt kvalitet. Men pas på alle siger naturligvis, at de er de bedste...

Læs mere om hvilke forskellige behandlingstyper, som vi tilbyder herunder:
Undervognsbehandling og rustbeskyttelse - klik her

Hvis rustbeskyttelsescenteret er seriøst og besidder de rette kompetencer, vil det være i stand til at give dig den rette rådgivning.

Teknologisk Institut anbefaler, at man som forbruger, sikrer sig følgende:

  • Fotodokumentation for afmontering af inderskærme og afdækninger i vognbunden
  • Afrensning ved højtryksspuling med varmt vand samt efterfølgende tørring
  • Brug af sprøjteskema, som sikrer at behandling udføres de rigtige steder uden at skade bilen
  • Brug af godkendt rustbeskyttelsesprodukt
  • Underlagt en UVILDIG kontrolordning. Teknologisk Instituts ordning er den eneste uvildige.

Læs mere om Teknologisk Instituts anbefalinger

Mange spørger også til holdbarheden af behandlingen – altså hvornår skal bilen genbehandles? Det er klart, at hvis der er tale om en rusten bil, så skal bilen behandles oftere end vi normalt anbefaler. Det vil være en individuel vurdering af pågældende bil fra gang til gang.

Hvis der er tale om biler, der ikke er rustne, så tilbyder vi en behandlingstype med 4 års holdbarhed. Så lang holdbarhed kan man kun tilbyde med den bedste rustbeskyttelse. Den lange holdbarhed vil gøre det meget billigt pr. år sammenlignet med behandlinger, der eksempelvis kun holder i 2 eller 3 år.

Vi anbefaler, som Teknologisk Institut og FDM, at alle biler rustbeskyttes fra ny, da det vil forlænge levetiden og forhøje gensalgsværdien. Forebyggelse er bedre og billigere end helbredelse…

Det danske klima giver rust i biler særdeles gode vækstbetingelser. Dette skyldes høj luftfugtighed året rundt med skiftende temperaturer – herved opstår der kondens i og på bilerne. I modsætning til hvad mange tror, så ruster biler altså ligeså meget om sommeren, som om vinteren. For at jern kan ruste, skal der vand (fugt) og ilt til metal. Når bilen rustbeskyttes, så sikres det, at vand og ilt ikke kommer i forbindelse med metallet på bilen – rust undgås!

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?

Fordele ved at anvende Tectyl

Vær opmærksom på, at udførelsen er vigtigere end produktets navn - det hjælper ikke noget med den bedste rustbeskyttelse, hvis bilen kun behandles delvist! Det er en opfattelse som både FDM og Teknologisk Institut bakker op omkring.

Dog bør man altid vælge et rustbeskyttelsesprodukt, der er godkendt af Teknologisk Institut. Det betyder at produktet enten er godkendt og testet jævnfør svensk eller finsk standard (de skrappeste indenfor rustbeskyttelsesområdet) – herved sikres det, at produkterne lever op til forskellige egenskaber, som indtrængningsevne, kuldesprødhed og en masse andre egenskaber. Kort sagt, at de virker rust- beskyttende. Der er kun 4 godkendte produkter i Danmark og Tectyl er en af dem.

Alle Tectyl’s produkter er testet efter disse standarder, og det er din garanti for at produkterne er de bedste.

Vi anvender i dag Tectyl's produkter af følgende årsager:

  • Godkendt af Teknologisk Institut
  • Markedets mest miljørigtige rustbeskyttelse
  • Længere holdbarhed
  • Lugter og drypper minimalt
  • Det største udvalg af produkter til ethvert formål
  • Kan arbejde sammen med alle andre rustbeskyttelsesprodukter på markedet

Sammenligning af undervognsbehandling - læs mere her
Tectyl rustbeskyttelse - læs mere her

Uvildig kontrolordning indenfor rustbeskyttelse

Den bedste rustbeskyttelse opnås ved at vælge det seriøse undervognscenter. Men hvordan finder man det, når alle siger, at de tilbyder ”verdens bedste rustbeskyttelse”, eller Danmarks bedste undervognsbehandling?

Teknologisk Institut tilbyder en kontrolordning kaldet VKO-R til rustbeskyttelsesbranchen. Denne kontrolinstans er 100% uvildig og testresultatet kan ikke påvirkes. Desuden er det ikke kun behandlingernes kvalitet, der undersøges, men også undervognscenterets udstyr og orden generelt.

Teknologisk Institut indkalder to gange om året biler til stikprøvekontrol ved at kontakte kunden direkte – kunden er med hele vejen igennem kontrollen, og der udfærdiges en rapport for hver enkelt bil.

Hos Fyns Undervognscenter er vi samtidig også stikprøvekontrolleret af FDM, så vi er bliver testet af to forskellige uvildige kontrolinstanser indenfor antirust-branchen.

Fyns Undervognscenter ApS har været medlem af Teknologisk Instituts kontrolordning, indenfor rustbeskyttelse af biler i mere end 20 år. Vi har 0 fejl på samtlige stikprøvekontrollerede biler, der bliver kontrolleret på omkring 30 punkter pr. bil.

Tilmeld din bil til stikprøvekontrol hos:

Teknologisk Institut

Teknologisk Institut - stikprøvekontrol

Teknologisk Institut udtager og udfører stikprøvevis biler til kontrol, udvalgt iblandt de indsendte kvalitetssikringsblanketter.

Kontrollen:

  • skal tilmeldes senest 6 måneder efter behandlingsdatoen
  • udføres der hvor din biler blevet rustbeskyttet
  • varer mellem 30 - 60 minutter
  • er GRATIS

Udvælges din bil vil mødetidspunkt blive meddelt skriftligt.
Du vil automatisk få besked, om din bil er blevet udtrukket til kontrol.

FDM

FDM_stikproevekontrol_stor

FDM udfører stikprøvevis biler til kontrol, udvalgt iblandt de indsendte kvalitetssikringsblanketter.

Kontrollen:

  • skal tilmeldes senest 30 dage efter behandlingsdatoen
  • udføres hos FDM
  • varer ca. 1 time
  • er GRATIS

Udvælges din bil vil mødetidspunkt blive meddelt skriftligt.
Du vil automatisk få besked, om din bil er blevet udtrukket til kontrol.

Hvordan udfører vi den bedste rustbeskyttelse hos Fyns Undervognscenter i Odense

Vi kan beskrive rustbehandlingen i 4 processer

  1. Forberedelse og afrensning
  2. Den bedste rustbeskyttelse udføres
  3. Kvalitetskontrol
  4. Klargøring, vask og aflevering

Forberedelse og afrensning

Først sørger vi for, at Interiør afdækkes, hvor der kommer beskyttelsesfolie på rat, gearstang og førersæde, samt påfører lakbeskyttelse på lakerede flader.

Dernæst køres bilen på lift, hvor alle hjul, inderskærme og bundplader bliver afmonteret – bremser afdækkes med plastik, således at bremserne ikke tager skade. Herefter afrenses bilen ekstremt grundigt med varmt vand under højtryk. Vi udfører altid rustkontrol og kontakter kunden, hvis en anden type behandling er at foretrække. Til slut køres bilen i tørrekabine, så bilen er knas tør, inden den egentlige rustbeskyttelse udføres.

Ovenstående proces er altafgørende for, at den bedste rustbeskyttelse opnås. Hvis forberedelse og rengøring ikke er udført efter alle kunstens regler, så er den efterfølgende rustbeskyttelse værdiløs! For det første kan man ikke rustbeskytte udenpå skidt og snavs. For det andet kan man ikke se, hvor man rustbeskytter, hvis man ikke får afmonteret hjul, inderskærme og bundplader.

Den bedste rustbeskyttelse udføres

Sprøjteskemaet for pågældende bil findes frem. Sprøjteskemaet angiver, hvor bilen skal rustbeskyttes, samt, hvor der bestemt ikke må sprøjtes af hensyn til airbag-sensorer, selestrammere og andet sikkerhedsudstyr. Desuden angiver skemaet, hvordan vi kan komme ind i alle hulrum uden at bore huller i din bil, hvorved fabriksgarantien bevares.

Alle hulrum (døre, vanger, stolper mm.) i bilens øvre og nedre del rustbeskyttes med et tyndt penetrerende, samt vandfortrængende TECTYL produkt. Dette produkt indeholder maksimalt 2% opløsningsmidler, hvilket bevirker, at det har en ekstrem lang holdbarhed. Desuden lugter og drypper det minimalt.

Vognbunden behandles først med to forskellige typer tyndt penetrerende og fugtfortrængende TECTYL produkter. Til slut påføres et kraftigt TECTYL slidlagsprodukt, der beskytter de to tynde rustbeskyttende produkter mod at slides af. Slidlaget er ikke rustbeskyttende i sig selv og må aldrig stå alene.

Kvalitetskontrol

Efter endt undervognsbehandling og rustbeskyttelse af både hulrum og undervogn udfører vi kvalitetskontrol. På den måde sikrer vi, at vi ikke har overset noget, og herved sikres den bedste rustbeskyttelse.

Klargøring, vask og aflevering

Når der er udført kvalitetskontrol af rustbeskyttelsen, samler vi bilen igen. Hjul monteres og fastspænding foregår vha. momentnøgler – det er meget vigtigt af hensyn til din sikkerhed. Inderskærme, afdækning mm. monteres og vi sikrer, at alt monteres, som det skal.

Herefter påføres der skånsom sæbe på bilen, hvorefter den vaskes, så den står nyvasket efter endt rustbeskyttelse. Dernæst aftørres alle kanter, døre og vinduer.

Vi udleverer fotodokumentation på, at adskillelse har fundet sted, samt billeder af de fejl og rustne områder, så vi har fundet under rustkontrollen.

Du får udleveret garanti-/sprøjtebevis, der angiver, hvornår det er tid til genbehandling, samt garantibestemmelser.

Du bliver gjort opmærksom på, at du kan melde din bil til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut og FDM. Hvis du bliver udtrukket, så kan du deltage i kontrollen af din bil, sammen med Teknologisk Institut og FDM.

Tilmelding til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut - tryk her
Tilmelding til stikprøvekontrol hos FDM - tryk her

Herunder kan du, i detaljer, læse mere om, hvordan vi rustbeskytter og undervognsbehandler din bil:
Sådan rustbeskytter vi din bil

Book tid til undervognsbehandling af din bil her

Klik på knappen og book en tid til en undervognsbehandling af din bil.

Du er også meget velkommen til at ringe på telefon 66 17 13 00. Her sidder vi klar til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have til vores undervognsbehandlinger.

Mens vi giver din bil en en undervognsbehandling har du i øvrigt mulighed for at låne en bil eller en cykel, så du kan komme rundt som du plejer. Du oplyser bare dit eventuelle behov for dette, når du booker.

Vigtigheden af den bedste undervognsbehandling

Teknologisk Institut og FDM anbefaler alle bilejere at få foretaget en rustbeskyttelse. Det danske klima i vinterhalvåret medfører nemlig store mængder nedbør og dermed fugt og vand. Vand er den egentlige årsag til at biler ruster, fordi den kemiske proces for rustdannelse kræver, at der er vand og ilt tilstede samtidig på jern, før det ruster. Ved temperaturer omkring 12 grader har rustdannelsen de absolut bedste vilkår - så nej biler ruster ikke mest om vinteren... Endvidere kan vejsalt fremme rustangrebet med ca. 25%, og der dannes typisk kondensvand i bilens utallige hulrum - så her er der også alvorlig rustdannelse. Derfor er det ret vigtigt for alle bilejere at få foretaget den bedste undervognsbehandling og rustbeskyttelse, der findes, inden det danske klima gør skade på din bil.

Teknologisk Institut og FDM anbefaler undervognsbehandling - læs mere her

Rustbeskyttelse af ny bil

Hvis du lige har købt din bil, er det vigtigt, at du får foretaget en forebyggende rustbeskyttelse, hvilken vil forlænge bilens levetid markant. Lad være med at lytte, hvis nogen anbefaler at vente et par år med at få behandlet, for så opstår der rust, og så kræver det genbehandling oftere - det bliver herved dyrere pr. år!

Få rustbeskyttet bilen så hurtigt som muligt - det anbefaler både Teknologisk Institut og FDM.

Rustbeskyttelse skal dog vedligeholdes og udføres regelmæssigt for at holde rusten nede. Hvis din bil bliver ramt af rustangreb, kan dette koste dig dyrt i længden, da skaderne kan være alt for store, inden du opdager dem. Rust kan angribe din bils undervogn og gennemtære de bærende dele samt andre indre dele, hvilket kan medføre, at bilen ikke kan gå gennem syn.

Vælger du den bedste undervognsbehandling på markedet, skal du regne med kun at skulle efterbehandle din bil hvert 3. eller 4. år.

Undervognsbehandling af ny bil - læs mere her

Rustbeskyttelse af gammel bil

Det er aldrig for tidligt og sjældent for sent at få undervognsbehandlet sin bil. Det gælder altså også gamle biler, hvis man gerne vil undgå, at de ødelægges og kasseres til syn. Det kan dog være en god ide, at få udført en rustkontrol, for få kortlagt, hvad der kan betale sig, og hvilken behandligstype der egner sig bedst.

Hos Fyns Undervognscenter kan du altid booke en gratis rustkontrol i vores online bookingsystem for rustbeskyttelse eller du kan ringe på tlf. 66171300.

Gratis rustkontrol af bil - læs mere her

Den bedste undervognsbehandling ligger i udførelsen

Hos Fyns Undervognscenter har vi gennem tiden anvendt både Pava, Dinitrol, Mercasol, Suvo, Tektrol og Tectyl til vores undervognsbehandlinger. Det skyldes, at vi har rustbeskyttet for alle bilforhandlere i Odense og omegn. Det har givet os en del erfaring med rustbeskyttelse generelt.

Tidligere var det udbredt, at de forskellige bilfabrikanter selv havde krav til, hvilket rustbeskyttelsesmiddel deres biler skulle behandles med. Derfor tilbød vi dengang en række forskellige produkter - men vi benyttede naturligvis altid den samme metode og grundighed uanset mærke.

Helt generelt kan siges, at alle produkter til undervognsbehandling er sammensat af olie/voks i et givent forhold - med større eller mindre mængder opløsningsmidler. Alle produkter har dog grundlæggende de samme egenskaber i forhold til at forhindre ilt og vand i at reagere med metallet - og dermed forebygge rust.

Uanset om der anvendes Pava, Dinitrol, Mercasol, Suvo, Tektrol eller Tectyl. Den bedste undervognsbehandling ligger således ikke i produktet, men i selve grundigheden under udførelse af arbejdet.

Det er med andre ord ikke selve produktet, der gør den største forskel - men populært sagt, i stedet manden eller damen, der udfører arbejdet. Erfaring med undervognsbehandling er det absolut vigtigste!

Hvorfor er rustbeskyttelse en del af god bilpleje?

Rustbeskyttelse af biler er især vigtig, når man bor i Danmark. Du ved nok allerede, at din bil konstant er udsat for vand, i og på bilen hele året rundt, så længe den kører rundt i Danmark. Det skyldes, at der er høj luftfugtighed i Danmark året rundt pga. skiftende temperaturer, samt at vi er omgivet af vand. Det er alle disse ting, som bidrager til, at din bils karosseri, lak og undervogn bliver beskadiget og ruster!

Hvis bilens undervogn ruster, kan det forårsage andre skader på din bil, som kan involvere sikkerhedsrisici. For eksempel kan rusten på længere sigt gennemtære andre dele som bremserør, fjedertårne, stødabsorberingsbjælker, døre, stolper osv. Rustskader kan senere hen føre til større konsekvenser og blive meget dyrt i reparation, hvis nogle af skaderne ikke opdages, når bilen er til service eller syn.

Selvom det er godt for undervognen at få vasket snavs væk en gang imellem, kan det på ingen måde holde rusten væk. Det kræver også den bedste undervognsbehandling på markedet. Derfor er det i høj grad nødvendigt, at du til tider giver din bil rustbeskyttelse. FDM og Teknologisk Institut anbefaler, at man rustbeskytter sin bil så hurtigt som muligt, og gerne helst lige efter man har købt den. På den måde vil du helt bestemt sikre dig en længere levetid for din bil!

Fyns Undervognscenter giver dig den bedste undervognsbehandling og bedste rustbeskyttelse

Når vinteren står for døren, eller når du har købt dig en ny bil, skal du ikke tøve med at sende din bil til os for at få foretaget en kvalitets undervognsbehandling eller en rustbeskyttelse. Vi kan nemlig garantere dig den bedste undervognsbehandling med et topprofessionelt stykke arbejde og et resultat, som holder længe. Det har vi faktisk papir på.

Vi sørger for at skræddersy den bedste behandlingsform, som lige netop dækker din bils behov for behandling. Endvidere tilbyder vi 30 års garanti på vores undervognsbehandlinger af nye biler, da vi ved, at vores arbejde holder! Det eneste krav for garantien er dog, at bilen skal behandles mindst hvert fjerde år hos os.

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?

Ofte stillede spørgsmål

til Fyns bedste undervognsbehandling

Adskiller I bilerne inden rustbeskyttelse?

Ja, vi demonterer altid alle plastikskjold, udstødningsskjold, inderskærme og hjul – dette fotodokumenteres!

Borer I huller i bilerne?

Nej vi borer som udgangspunkt ikke i bilerne – dog borer vi et hul, hvis vi ikke kan komme til pågældende hulrum ad andre veje – det er trods alt bedre end det ruster!

Hvad er forskellen på en 3 års og 4 års komplet rustbeskyttelse?

Den eneste forskel er, at ved en 3 års behandling, får den 2 lag i bunden (dobbeltbehandling) og ved en 4 års behandling, får den 3 lag i bunden (trippelbehandling). Hulrummene behandles på samme måde ved begge behandlingstyper – alt andet foregår på samme måde med adskillelse, afrensning, tørring fotodokumentation osv.