6 gode grunde til, hvorfor du bør rustbeskytte din bil
1. Sikkerhed – crashtest's
Rustne biler kan være farlige, viser crashtest’s!
Rust påvirker styrken i bilens konstruktion, der herved bliver svagere og dermed farligere.
Læs mere om testen og konsekvenserne her:
Jyllandsposten – rust påvirker bilers "crash-sikkerhed" - læs artiklen her
Se video med crash-testen:
Resultatet af kollisionstesten, kan ses i denne video - klik her
2. Fabrikkernes rustgaranti er ikke meget værd
Fabrikkernes rustgarantier dækker kun gennemtæring, altså når der er hul hele vejen igennem jernet/metallet. Gennemtæring opstår typisk først, når garantien er udløbet. Derefter står man med en bil, der er for rusten til at “lappe” på og en rustproces, der fortsætter med forøget hastighed. Det ender ofte med at det billigste er at sende bilen til skrot... Så når bilejere spørger om: "Er bilen ikke rustbeskyttet fra fabrikken?", så er svaret: "Nej ikke til at kunne modvirke rust i det danske klima!"
Bilimportørens rustgaranti bibeholdes, selvom du får din bil rustbeskyttet, når der anvendes et godkendt rustbeskyttelsesprodukt – Tectyl er godkendt.
Motormagasinet - Norges svar på FDM advarer nu mod at stole blindt på bilproducenternes rustgaranti - læs artiklen her
3. Økonomiske fordele ved undervognsbehandling
Hvis du vil beholde din bil i flere år, så er der store fordele ved undervognsbehandling, økonomisk af følgende grunde:
- Svensk undersøgelse viser, at rustangreb koster bilejere 5.000 kr. pr. år i gennemsnit Svensk undersøgelse - læs her
- Du undgår, at bilen kasseres til syn, da gennemtæring i den bærende konstruktion undgås helt.
- Du undgår dyre rustreparationer, hvor du typisk ikke kommer langt for 10.000 kr. pr. skade.
- Du sparer udskiftning af diverse vitale dele i undervognen, såsom bremserør, fortøj og bagtøj, bærearme mm. Disse dækkes ikke af fabrikkernes rustgaranti.
- Du vil kunne opnå en højere salgspris, når du sælger din bil – især, hvis du sælger privat.
4. Bilfabrikkerne bygger eller rustbeskytter IKKE bilerne til det danske klima!
Kun en forsvindende lille andel af alle biler, der produceres i verden, lander på det danske marked. Derfor er bilerne heller ikke produceret til at kunne modstå det danske klima. Er bilen ikke rustbeskyttet fra fabrikken? Nej bilfabrikkerne rustbeskytter ikke nye biler eller gamle biler, så de kan klare sig uden supplerende rustbeskyttelse hos et undervognscenter.
Så det er vigtigt, at få udført undervognsbehandling og rustbeskyttelse kan absolut betale sig! - vi ser utallige eksempler på helt nye biler, elbiler, hybridbiler, autocampere, varebiler, lastbiler, der ruster allerede det første leveår, selvom de er helt nye. Husk på at bilproducenterne ikke ser fordele ved undervognsbehandling, for så vil de sælge færre biler...
Teknologisk Institut og FDM siger det samme som os - læs mere her
5. Galvaniserede biler ruster!
Galvaniserede biler ruster, men hvorfor? Biler er som regel el-forzinket/elektrogalvaniseret og denne galvaniseringstype er faktisk ikke egnet til udendørs brug på biler. Det er en meget billig galvaniseringstype, der ikke holder ret længe, og det kan på ingen måde forhindre rust over tid. Det betyder, at delene på bilen får et meget tyndt lag zink – dette lag er omkring 33 gange tyndere end bilens lak.
Zinken korroderer/forsvinder (det er jo et metal), når der er vand og ilt, tilstede, nøjagtig som jern - efter få år, er der ikke mere zink tilbage på bilen, og så er der direkte adgang til det ”rå” jern og rusten tager for alvor fat!
Læs lidt mere om, hvorfor galvanisererede biler ruster, længere nede på denne side.
6. Miljøhensyn – CO2 reduktion ifølge eksperter
Ifølge klimaeksperter vil CO2 udledningen mindskes markant, hvis man forlænger levetiden på sin bil. Produktionen af en ny bil udleder op til fem gange mere CO2 end at køre en typisk bil i et år.
Rustbeskyttelse er bæredygtigt - læs mere her, fordi du sparer klimaet for op imod 15.000 kg CO2 ved at forlænge bilens levetid med 13 år. Det svarer til omkring 773 kg oksekød...
Motormagasinet – Klimaeksperter: Rustbeskyt bilen i stedet for at købe ny - læs artiklen her
Teknologisk Institut og FDM, fortæller herunder, hvorfor rustbeskyttelse giver værdi for dig
Læs mere om hvorfor Teknologisk institut anbefaler supplerende rustbeskyttelse:
Derfor bør du rustbeskytte din bil, siger Teknologisk Institut - læs mere her
Læs mere om teknologisk Institut og FDM’s anbefalinger:
Anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM
Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?
Er undervognsbehandling nødvendigt
For at kunne besvare spørgsmålet: "Er undervognsbehandling nødvendigt?", så skal vi først vide, hvorfor biler ruster?
Mange tror, at biler ruster pga. salt om vinteren... Det er desværre ikke korrekt! Jern ruster og metal korroderer. Det betyder, at jernet eller metallet nedbrydes/gennemtæres, og forsøger at finde tilbage til sin naturlige tilstand, som dengang det blev hentet op ad jorden. Rustprocessen og korrosionsprocessen kan kun foregå, når der er ilt og vand tilstede samtidig på jernet eller metallet! Er undervognsbehandling nødvendigt? Ja, hvis man gerne vil stoppe rustprocessen!
Den simple rustproces ser således ud:
Vand (H2O) + ilt(O2) + jern(Fe) = rust(Fe(OH)3)
Men før end vi tror på, at rustbeskyttelse er nødvendigt, så skal der også være en tydelig økonomisk gevinst her og nu... Det er der bare ikke, for rustdannelsen kommer snigende over tid. Først når bilen skal have udskiftet dele eller bliver skrottet pga rustgennemtæring, indser man at det er for sent og at rustbehandling er nødvendig. Når man rustbeskytter og dermed vedligeholder løbende på sin bil, så undgår man dyre reparationer over tid, så gevinsten opdager man ikke på en gang! Historien med de tre små grise passer meget godt ind her - en hurtig gevinst eller spareøvelse på den korte bane betaler sig sjældent på den lange bane... Hvorfor er undervognsbehandling nødvendigt? Fordi det er fornuftigt, både økonomisk, sikkerhedsmæssigt og for klimaet. Så er rustbehandling nødvendig? Ja så absolut, det siger Teknologiks Institut og FDM!
Hvad får en bil til at ruste mest
Hvad får en bil til at ruste mest? Bilerne ruster altså ikke pga. saltning, men fordi jernet går i forbindelse med ilt fra luften og vand på jernet, samtidig. Dog virker salt som katalysator, og det betyder, at rustdannelsen sker hurtigere - Teknologisk Institut siger, at omkring 25% af rustdannelsen er forårsaget af salt, og kun når der er ilt og vand tilstede samtidig. 75% skyldes udelukkende vand og ilt! Derfor kan det betale sig, at få undervognsbehandlet sin bil.
Temperaturer på omkring 12 graders celcius øger rust og korrosion endnu mere, idet den kemiske proces simpelthen forløber hurtigere...
Så hvorfor ruster bilen, og hvad får en bil til at ruste mest? Svaret er, at bilen ruster, når der er vand og ilt tilstede i og på bilen, og det går lidt hurtigere, når der er salt og/eller temperaturer på omkring 12 graders celsius! Hvis du gerne vil stoppe rustdannelsen, så er undervognsbehandling nødvendigt, fordi vand og ilt på den måde holdes væk fra jernet!
Netop derfor er det danske klima et af verdens mest rustfremkaldende, og derfor ruster alle biler, både nye og gamle biler, dyre og billige biler, elbiler, hybridbiler, lastbiler, varevogne og autocampere. Kort sagt alle transportmidler ruster i Danmark! Vi ser desværre mange eksempler på biler, der kasseres pga. rust efter 8 år... Så derfor er undervognsbehandling nødvendigt! Det er også nødvendigt med undervognsbehandling af nye biler!
Det danske klima giver rust særdeles gode betingelser for rustangreb hele året rundt, fordi luftfugtigheden er høj, samt med skiftende temperaturer, dannes der store mængder kondensvand på og i bilerne. I Danmark er temperaturen størstedelen af tiden på omkring 12 graders celcius, som giver rustangrebene endnu en fordel. Rustbeskyttelse betaler sig og sikrer, at der ikke kommer ilt, vand og salt ind til jernet og processen stoppes!
Desuden er vores omgivende luft saltholdig, da vi jo er omgivet af havvand/saltvand, hvorfor bilen ruster hurtigere.
I Danmark anvender vi desuden saltning af vores vejnet i efterårs- og vinterhalvåret. Denne salt er dog ikke den egentlige årsag, som nævnt ovenfor, men det forværre situationen. Med ovenstående afsnit, så håber vi, at du har fået besvaret spørgsmålet: "Hvad får en bil til at ruste mest?" Svar: "Vand, ilt, salt, 12 graders celsius, skiftende temperaturer, det danske klima".
Hvis du gerne vil undgå rust i din bil, så kan en rustbeskyttelse betale sig, og det er helt klart pengene værd - læs mere om hvilke behandlingstyper vi tilbyder her: Undervognsbehandling.
Ruster galvaniserede biler?
Ruster galvaniserede biler? Mange er af den opfattelse, at deres bil ikke behøver rustbeskyttelse, fordi den er galvaniseret. Men galvanisering er ikke bare galvanisering, og derfor er undervognsbehandling nødvendigt, selvom bilerne er galvaniserede!
Først skal vi måske lige have styr på, hvad er galvanisering egentlig? Galvanisering er overflade-behandling af. f.eks jern med et tyndt lag zink, så det ikke ruster. Zink beskytter det underlæggende jern imod at ruste, altså så længe, der er zink til stede… Som vi før har været inde på, så er zink et metal, og det forsvinder/korroderer over tid, når det kommer i kontakt med ilt fra luften, samt vand. Når zinken er korroderet helt væk, så er der åbent direkte ind til det rå jern, som bilen er bygget af. Ilt+jern+jern = rust
Hvad er elforzinkning og hvad er varmforzinkning?
Der findes varmgalvanisering - læs mere her og elektrogalvanisering - læs mere her også kaldet for el-forzinkning/koldgalvanisering. Varmgalvanisering er meget effektiv og kan anvendes udendørs, hvorimod el-forzinkning ikke er så egnet til udendørs brug.
Biler er el-galvaniseret eller koldgalvaniseret, og det er ikke effektivt nok til at kunne modstå rust i Danmark! Den effektive varmforzinkning anvendes ikke på biler, for det vil ganske simpelt blive for dyrt for bilproducenterne. Husk også på, at bilerne for langt størstedelen ikke skal køre steder i verden, hvor bilerne ruster, som i Danmark.
Læs her nogle af grundene til, hvorfor du bør undervognsbehandle din bil, selvom den er galvaniseret:
- Biler fremstilles af stålplader som er galvaniseret inden karosseriet bearbejdes.
- Galvaniseringen brændes væk ved svejsning, og forringes hvor pladerne ombukkes. Der er over 1000 punksvejsninger på en bil og 60 meter samlinger.
- Galvanisering med et tyndt lag zink (2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet af få år.
- Flertallet af bilmodellerne er galvaniseret med en lagtykkelse på kun 2-5 mikrometer. Til sammenligning har lakken på en bil en lagtykkelse på ca. 90 mikrometer.
- Olie/voks produkt på et ikke galvaniseret underlag er bedre end galvanisering alene.
- Olie/voks bevarer sin smidighed og indtrængningsevne.
Kort sagt, så er galvanisering af biler er ingen garanti for at undgå rust og dyre reparationer, desværre!
Det er i øvrigt en opfattelse som Teknologisk Institut og FDM deler - læs mere her
Vi ser galvaniserede biler hver eneste dag, der er begyndt at ruste allerede efter få år, se med på videoen herunder:
Book tid til undervognsbehandling af din bil her
Klik på knappen og book en tid til en undervognsbehandling af din bil.
Du er også meget velkommen til at ringe på telefon 66 17 13 00. Her sidder vi klar til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have til vores undervognsbehandlinger.
Mens vi giver din bil en en undervognsbehandling har du i øvrigt mulighed for at låne en bil eller en cykel, så du kan komme rundt som du plejer. Du oplyser bare dit eventuelle behov for dette, når du booker.
Hvilke biler kan det betale sig at rustbeskytte?
Det kan betale sig at rustbeskytte og undervognsbehandle, helt nye biler, elbiler, brændstofbiler, hybrydbiler, galvaniserede biler, biler med fabriksgaranti, varebiler, autocampere, varebiler, lastbiler, gamle biler, veteranbiler. Kort sagt: Undervognsbehandling kan betale sig på alle biler!
Det er ret simplet for alle biler er bygget af metal, og for det meste udelukkende af jern, måske i kombination med aluminium og lignende. Jern ruster uanset hvilket køretøj eller transportmiddel, der er tale om. Jern skelner ikke mellem en dyr eller billig bil, for lige i den sammenhæng, så er jern jern og det ruster, når der kommer ilt og vand til - sådan er det bare!
Så lad dig ikke overbevise, hvis en sælger forsøger at fortælle dig, at en bil til en mio. kr. ikke ruster, for det gør den - vi har hos Fyns Undervognscenter behandlet mere end 45.000 biler igennem tiden og vi ser utallige eksempler hver eneste dag på netop dette. Læs mere om erfaring med undervognsbehandling.
Aluminium tærer væk, når det kommer i forbindelse med jern - det hedder galvanisk tæring, fordi aluminium befinder sig længere nede i spændingsrækken - læs mere her. Jern er så at sige mere "ædelt" end aluminimum, og derfor tærer aluminimum væk, hvis der samtidig er kontakt til f. eks. jern. Derfor er rustbeskyttelse af aluminiumsbiler også nødvendig, fordi der altid er jern i konstruktionen.
Hvordan virker rustbeskyttelse og undervognsbehandling?
Undervognsbehandling og rustbeskyttelse forhindrer rustangreb/korrosion, fordi Tectyl-produkterne sørger for, at der ikke kan komme ilt og vand ind til metallet eller jernet - bilen påsprøjtes olie/voksprodukter eller vandbaseret rustbeskyttelse, der lukker overfladen af. På den måde bliver det fysisk og kemisk umuligt for jern/metal at ruste/korrodere! Som nævnt i tidligere afsnit, så kan rust/korrosion kun kan ske, når der er ilt og vand tilstede på jern/metal samtidig.
Når man har besluttet sig for at få bilen behandlet, så kan der rejse sig forskellige spørgsmål..
Der er stor forskel på kvaliteten i antirustbrancen, så der nogle ting man skal sikre sig, så man undgår at blive snydt, og så man sikrer sig en undervognsbehandling, der virker som den skal.
Du bør stille disse krav til dit undervognscenter:
- Uddannet, motiveret og erfarent personale
- Der skal være tid til arbejdet
- Sprøjteudstyr samt værktøj skal passe til pågældende produkter
- Indgående kendskab til hvilke produkter, der kan anvendes sammen og på hvilke materialer
- Undervognscenteret bør være tilsluttet uvildig kontrolordning
- Fotodokumentation på adskillelse
- Afrensning med varmt vand under højtryk
- Brug af specifikt sprøjteskema
- Godkendte rustbeskyttelsesprodukter
Hos Fyns undervognscenter vi kåret som fyns bedste rustbeskyttelse - læs mere her.
Mange spørger naturligvis, hvilket rustbeskyttelsesprodukt er bedst - klik her? Vi kan godt afsløre, at produktet ikke er det vigtigste, men selve udførelsen!
Se her hvilke behandlingstyper , vi tilbyder: Vores undervognsbehandling og rustbeskyttelse har en holdbarhed på op til 4 år, og det bliver den billigste løsning pr. år ift. dem af vores konkurrenter der kræver genbehandling hvert 2. eller 3. år.
Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?
Hvilke biler ruster mindst
Hvilke biler ruster mindst? Hvilke biler ruster mest og hvilke biler ruster ikke? Lad os starte med det sidste spørsgmål først. Der er ikke nogen bilen, der ikke ruster i Danmark eller hvor rustbeskyttelse ikke er nødvendigt - sådan er det bare!
Det er svært at svare på, hvilke biler ruster mindst og hvilke biler ruster mest, for selvom en bilmodel den ene årgang ruster mindre, så kan den sagtens ved næste produktion og årgang ruste voldsomt. Så billedet ændrer sig konstant, så derfor kan vi heller ikke rådgive om hvilken bil du skal købe, hvis du ønsker en bil der ruster så lidt som muligt. Det eneste vi kan rådgive om er, at alle biler uannset mærke, model og årgang, så er rustbeskyttelse nødvendigt, hvis du vil undgå grimme og dyre overraskelser.
Der bliver dog fra tid til anden lavet undersøgelser af hvilke biler ruster mest og hvilke biler ruster mindst. I 2014 har svenske Swerae KIMAB udført en sådan undersøgelse af rusttilstanden i karroseriet af forskellige bilmærker og bilmodeller fra de var 4-7 år gamle.
Bilmodellerne der er undersøgt er fra 2006-2009, så man bør bestemt ikke vælge bil i dag ud fra denne liste. Stk. antallet herunder angiver, hvor mange dele på pågældende bil, der er undersøgt for rust, så jo lavere antal, jo dårligere og mere upræcist statisk bliver resultatet. % delen angiver rustangreb - jo højere procentandel jo mere rust.
Hvilke biler ruster mindst, jf. undersøgelsen
Renault Clio: 10 stk., 0 %
Toyota Avensis: 62 stk., 2 %
Ford Focus: 110 stk., 3 %
Renault Mégane: 140 stk., 3 %
BMW 3-serie: 90 stk., 4 %
Citroën C5: 24 stk., 4 %
Opel Astra: 48 stk., 4 %
BMW 5-serie: 60 stk., 5 %
Volvo V70: 82 stk., 7 %
Ford Mondeo: 96 stk., 8 %
Mercedes C-klasse: 24 stk., 8 %
Peugeot 307: 38 stk., 8 %
Volvo V50: 94 stk., 8 %
Hvilke biler ruster mest, jf. undersøgelsen
Mercedes E-klasse: 54 stk., 9 %
Volvo C30: 22 stk., 9 %
Audi A4: 56 stk., 11 %
Hyundai i30: 18 stk., 11 %
Volvo C40: 18 stk., 11 %
VW Golf: 136 stk., 13 %
Toyota Corolla: 42 stk., 14 %
Volvo S80: 20 stk., 15 %
Fiat Punto: 64 stk., 18 %
Kia Cee´d: 62 stk., 18 %
Mazda 6: 22 stk., 18 %
Citroën C3: 34 stk., 35 %
Hyundai Sante Fe: 18 stk., 38 %
VW Passat: 122 stk., 41 %
Kilde: Swerea-Kimabs rustrapport fra 2014.
OBS: Lad være med at vælge bil ud fra denne liste - det er en gammel undersøgelse og den bil der ruster mindst det ene år, kan være den bi,l der ruster mest næste år. Vi ser det hver eneste dag og det ændre sig markant fra årgang til årgang. Vi kan slutte med det vigtigste spørgsmål: "Hvilke biler ruster ikke?" Svaret er at alle biler ruster!
Kan det betale sig at undervognsbehandle? Ja det kan det, og det er pointen med at vise denne liste. Undervognsbehandling er nødvendigt, hvis du vil undgå rust og dyre overaskelser.
Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig!
Ofte stillede spørgsmål
til hvorfor skal du rustbeskytte din bil
Det skal du, fordi en rusten bil kan være farlig, idet konstruktionen svækkes (dette har crash-tests dokumenteret). Desuden koster rustreparationer mange penge og sjældent mindre end 10.000 kr. En rusten bil er svær at sælge igen!