Undervognsbehandling af gammel bil

Kan det betale sig at booke tid til en undervognsbehandling af en gammel bil, som ikke længere er ret meget værd? Dette spørgsmål bliver vi ofte stillet hos Fyns Undervognscenter. Det korte svar er, at det altid kan betale sig med rustbeskyttelse af sin bil uanset dens alder, fordi rusthuller og rustreparationer er meget dyre at få udbedret. Desuden er en rusten bil ikke ret meget værd, når den skal sælges, og rustne biler kan blive kasseret til syn - det er aldrig for tidligt og sjældent for sent!

Anbefalinger fra FDM og Teknologisk Institut - læs her

Play Video

Det er dog en forudsætning, at man har tænkt sig at beholde bilen i mere end 2 år. Ellers er det kun køberen af bilen, som får gavn af undervognsbehandlingen. En del købere af ældre biler, vil dog gerne betale mere for en bil, som er undervognsbehandlet – og nogle vælger simpelthen biler fra, der ikke har fået rustbeskyttelse. Det gør vi faktisk selv, så der mister du allerede 5 potentielle købere...

Så der er altså også argumenter for at give en gammel bil undervognsbehandling, selvom man ikke har tænkt sig at beholde bilen i ret lang tid.

Læs mere om hvorfor er undervognsbehandling nødvendigt, både ift. økonomi, sikkerhed, miljøet og udledning af CO2...

Læs også om undervognsbehandling af veteranbil og om hvorfor det kan betale sig.

Undervognsbehandling kan spare dig for mange penge

Spar penge på undervognsbehandling af gammel bilHvis undervognen først er gennemtæret af rust, er det meget dyrt at få udbedret disse skader hos en pladesmed og efterfølgende autolakerer. Man kommer ikke langt for 10.000 kroner og i den sammenhæng er undervognsbehandlingens pris  langt billigere. På den måde kan du kan spare mange penge ved at forebygge rustangreb på en gammel bil, fremfor at reparere.

Derudover kan en rusten bil også være direkte farlig at køre i, idet konstruktionen kan være svækket. Det kan have en stor betydning for bilens modstandskraft ved eksempelvis en kollision. Har du en gammel bil, er det derfor en god idé at undersøge mulighederne for at få den undervognsbehandlet.

På linket herunder kan man se Teknologisk Instituts anbefalinger og hvad man skal være opmærksom på, når man vælger leverandør af rustbeskyttelse.

Link til Teknologisk Institut's anbefalinger

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig!

Skjult rust i en gammel bil kan snyde

Ind i mellem hører vi nogle bilejere fortælle, at deres 10 år gamle bil aldrig har fået en undervognsbehandling og alligevel ikke er det mindste rusten.

Virkeligheden viser sig dog altid at være en anden, når vi får set nærmere efter. Under vores rustkontrol anvender vi nemlig altid endoskop i alle skjulte hulrum, samt hejser bilen op på lift, således at vognbunden kan inspiceres.

En gammel bil, der har kørt rundt uden rustbeskyttelse i mange år, afslører altid kraftige rustangreb, selvom dette ikke kan ses med det blotte øje, når bilen står i indkørslen.

I alle tilfælde bliver kunderne selvfølgelig enormt ærgerlige over, at de ikke har fået rustbeskyttet deres ældre bil tidligere. Det viser sig nemlig ofte, at der skal investeres mange tusinde kroner i udbedring af skaderne efter de skjulte rustangreb.

Det er dog sjældent for sent at give en gammel bil en undervognsbehandling, og vi siger gerne: Hellere sent end aldrig! Forebyggelse er dog altid bedre, mere sikkert og billigere end reparation.

Nytter en undervognsbehandling af en gammel bil, hvis der allerede er mindre rustangreb?

Når vi får en gammel bil ind på vores undervognscenter,Gammel Ford Sierra udfører vi altid en
rustkontrol, inden vi påbegynder den egentlige undervognsbehandling. Hvis det er nødvendigt at få udbedret rustskader hos en pladesmed først, så afbryder vi behandlingen og kontakter dig. Først når skaderne er udbedret, kan undervognsbehandlingen udføres.

Hvis bilen er meget rusten, men ikke gennemtæret, afbryder vi også behandlingen og kontakter dig som kunde. Årsagen er, at vi ved meget rustne biler er nødt til at opgradere behandlingen til en særlig specialbehandling, velegnet til netop gamle biler med kraftige rustangreb.

Specialbehandlingen er lidt dyrere, idet en undervognsbehandling af denne type tager 2 dage. Det skyldes, at alle hulrum, samt selve undervognen, behandles med vores specialprodukt to gange. Dette sikrer, at metallet mættes maksimalt, således at vand og ilt ikke kan trænge ind i metallet og fortsætte rustdannelsen.

Book en gratis rustkontrol af din ældre bil

Vores specialbehandling til rustne biler kan ikke bookes online, idet det kræver, at vi ser bilen først. Kun herved kan vi vurdere om en undervognsbehandling af denne type er mulig på netop din bil. Er du i tvivl, om bilen er rusten, er det derfor en god idé at booke en gratis rustkontrol hos os. Så går vi bilen igennem sammen, således sikres din bil den korrekte behandling.

Med vores behandlingsmetoder, som vi har udviklet og testet igennem mere end 40 år, kan vi forhindre selv kraftige rustangreb i at udvikle sig yderligere. Desuden kan du altid være sikker på, at vi ikke foretager os noget på din gamle bil, ud over det aftalte, uden at kontakte dig først.

Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig?

Kan man undervognsbehandle en gammel bil, selvom det aldrig er gjort før?

Man bør ikke stole på, hvis nogen siger, at en Ældre bilundervognsbehandling af en gammel bil er spild af
penge. Vi har igennem mere end 40 år erfaret, at alle biler begynder at ruste efter allerede 1 år på de danske veje, hvis de ikke er rustbeskyttet – det gælder både dyre og billige biler!

Når vi får en gammel bil ind til undervognsbehandling, som aldrig har været behandlet før, så er den med sikkerhed begyndt at ruste. Derfor gælder det om at få stoppet rusten, og det kan vi netop gøre med vores behandlingsmetoder.

Det kan stort set altid betale sig at få undervognsbehandlet en gammel bil, også selvom den ikke har været behandlet tidligere. Det bedste er dog altid at få bilen behandlet inden, den kører ud på de danske veje.

I nogle tilfælde er det dog ikke blevet gjort, og her er det næstbedste derfor at få sin bil undervognsbehandlet så snart du har mulighed for det. Jo før der sættes ind, jo færre rustangreb fremadrettet.

Sådan virker en undervognsbehandling
– og sådan gør vi

Rust dannes, når ilt og vand går i forbindelse med metallet og danner en kemisk reaktion – og hermed ødelægges dette over tid.

Når Tectyl rustbeskyttelse påføres, stoppes denne reaktion, hvormed rustangreb forhindres. Det sker ved at Tectyl danner et beskyttende lag, som forhindrer, at ilt og vand kan nå ind til metallet.

For at undervognsbehandlingen af en ældre bil skal være effektiv, er det dog altafgørende at forarbejdet er udført korrekt og omhyggeligt. Er der mindre områder på undervognen, der ikke er beskyttet, vil behandlingen nemlig i værste fald være værdiløs, fordi der således stadig er steder, hvor rustangreb kan opstå.

Hos Fyns Undervognscenter i Odense sørger vi altid for at være grundige og bruge den tid, der nødvendig for at bilen er korrekt beskyttet. Uden at det koster dig ekstra.

Vi demonterer derfor samtlige inderskærme i hjulkasserne, bundplader, og anden afdækning i bunden så vi kan komme til i alle hjørner. Vi afrenser også undervognen med varmt vand under højtryk, så vi er sikre på, at alt snavs, skidt og salt bliver fjernet inden den egentlige undervognsbehandling går i gang.

Du får også altid fotodokumentation på at adskillelsen har fundet sted - hver gang. Det er din garanti for at arbejdet er veludført.

Vi er hos Fyns Undervognscenter desuden godkendt af Teknologisk Institut med 0 fejl, på samtlige stikprøvekontrollerede biler, de sidste 15 år og vi er også stikprøvekontrolleret af FDM - vi går aldrig på kompromis med vores arbejde!

Sådan rustbeskytter vi din bil - læs mere, klik her.

Hvornår kan man ikke undervognsbehandle en gammel bil?

Man bør ikke undervognsbehandle sin bil, hvis der er gennemtæringer i
metallet. Disse skal udbedres hos en pladesmed først, som skærer de rustne karrosseriplader ud og svejser nye i. Herefter skal en autolakerer slibe og spartle de nye plader, hvorefter de udskiftede områder sprøjtelakeres. Først herefter vil det det kunne betale sig at give en gammel bil en undervognsbehandling.

Når rusten er så fremskreden, så er det dog ofte ret dyrt at reparere, og det kan i nogle tilfælde blive nødvendigt at skrotte bilen og i stedet købe en anden. Er du i tvivl om standen på din gamle bils undervogn, anbefaler vi at du booker en gratis rustkontrol hos os. Vi kan hjælpe dig med at vurdere, om din ældre bil kan undervognsbehandles eller ej.

Hvor ofte skal en gammel bil have en undervognsbehandling?

Vi tilbyder to typer behandlinger af ældre biler: 4 års og 3 års komplet rustbeskyttelse. De har en holdbarhedHvor ofte skal en gammel bil have undervognsbehandling? på henholdsvis 4 og 3 år, og holdbarheden forudsætter, at bilen er uden rust, når undervognsbehandlingen udføres.

Holdbarheden på vores behandlinger er blandt de længste i rustbeskyttelsesbranchen. Desuden giver vi hos Fyns Undervognscenter rustgaranti i op til 30 år, hvis ovenstående behandlingsintervaller overholdes.

Holdbarheden på undervognsbehandlingen vil dog altid være reduceret for biler, der er begyndt at ruste, når behandlingen påbegyndes. I disse tilfælde skal vi som regel se bilen igen efter ½-1 år for at udføre en supplerende rustbeskyttelse eller blot udføre en rustkontrol af, om tidligere rustangreb er blevet bremset.

Samtidig vil holdbarheden også altid være afhængig af omfanget af forudgående rustdannelse, kørselsmønster med mere. Vores teknikere på værkstedet har dog alle behandlet mere end 40.000 biler hver. Derfor har alle vores medarbejdere en indgående viden om, hvor når det vil være nødvendigt at genbehandle en ældre bil.

Du kan derfor være sikker på at få en ærlig vurdering og vil naturligvis altid blive grundigt informeret omkring alle relevante aspekter omkring undervognsbehandlingen af netop din bil.

Læs mere om: Hvor lang tid tager en rustbeskyttelse.

Hvis du er tvivl, om det kan betale sig, at få din ældre bil rustbeskyttet, er du mere en velkommen til at ringe eller skrive med alle spørgsmål som du måtte have - du kan også altid booke en gratis rustkontrol i vores bookingsystem.

Fra DR KONTANT

- Ekspert fra Teknologisk Institut: "Billig undervognsbehandling er ikke pengene værd":

DR Kontant - "Billig undervognsbehanding er ikke pengene værd"

Fra Teknologisk Institut

Billig undervognsbehandling kan betyde falsk tryghed og koste dig mange penge

Konkurrencen på rustbeskyttelse er ekstremt hård, og derfor kan der hurtigt gå inflation i udbuddet af rabatter og lave priser... Det betyder desværre ret ofte, at der ikke er tid til at udføre rustbeskyttelsen ordentligt, samt have erfarne medarbejdere ansat, og så er pengene på undervognsbehandling i mange tilfælde spildt.

Teknologisk Institut anbefaler, som minimum, at stille disse krav til undervognscenter:

Rustbeskyttelse af biler modvirker rustangreb

Rustbeskyttelse af biler er helt essentielt, hvis man gerne vil undgå rustangreb på bilen. Så sørg gerne for at få rustbeskyttet af bilen så tidligt som muligt. Også nye biler bør gennemgå en behandling med rustbeskyttelse, da klimaet i Danmark gør, at din bil er særligt udsat for rustangreb, og bilerne ikke er produceret til lige netop vores klima. Teknologisk Institut og FDM anbefaler derfor, at man sørger for rustbeskyttelse af bilerne, inden man tager dem i brug, og derved forlænges bilens levetid også markant.

Mange vælger først at få rustbeskyttet deres bil, når det næsten er for sent. Derfor har vi altid meget travlt i efteråret, hvor bilejerne begynder at tænke på muligheden for rustskader. De fleste værksteder, der udfører rustbeskyttelse af biler, har altså meget travlt i efterårs- og vintermånederne, fordi det er her, man bliver mindet om det, når sneen falder og saltbilerne spreder salt.
Læs mere om hvorfor undervognsbehandling betaler sig.

Hvis du gerne vil være i god tid med rustbeskyttelse af af din bil, så anbefaler vi derfor, at du bestiller tid allerede i foråret og sommeren. Der er mindre ventetid, fordi vi som regel har mindre travlt, og så er din bil klar til vintervejret. Rustbeskyttelse er ikke noget man skal spare på, for det forlænger bilens levetid med minimum det dobbelte. Samtidig forbedres køreglæden og det sparer dig for mange værkstedsudgifter senere hen.

En fabrikants galvanisering af bilen er ikke nok

Nogler biler bliver galvaniseret fra fabrikkerne, men der er stor forskel på galvanisering - den galvaniseringstype, der anvendes til biler er faktisk ikke egnet som rustbeskyttelse udendørs. Der er nemlig tale om en såkaldt elforzinkning, hvor bilen påføres et meget tyndt lag zink, der korroderer/"ruster", som jern. Undersøgelser fra Korrosionsinstitutet i Sverige viser, at bilproducenterne i stigende grad sparer på den traditionelle olie-/ voksbehandling under produktionen, og kun benytter sig af galvanisering. Det er desværre ikke nok til at modtå rust i det danske klima.

Læs mere om hvorfor rustbeskyttelse betaler sig.

Desværre galvaniserer bilfabrikanterne pladerne inden de svejses sammen, og galvaniseringen brændes væk ved mange af bilens utallige svejsninger. Ydermere forringes kvaliteten af galvaniseringen de steder hvor stålpladerne bukkes, og dermed er der ingen rustbeskyttelse af bilerne.

Derfor anbefaler vi og Teknologisk Institut, at din bil rustbeskyttes så tidligt som muligt, hvorved du gør dig selv, og din bil en stor tjeneste i det lange løb. Du skal derfor selv sørge for rustbeskyttelse af bilerne, og ikke bare lade dig nøjes med galvaniseringen.

Rustbeskyttelse af biler kan spare dig for mange penge

Hvis en bil har god rustbeskyttelse, vil det mindske risikoen for, at bilen får gennemtæret rust. Det er ikke alle firmaer, der udfører en ordentlig rustbeskyttelse af biler. Her kan Fyns Undervognscenter (beliggende i Odense) være det helt rette firma. Vi har altid kvalitet for øje, når vi skal udføre rustbeskyttelse af biler. Læs her om pris på undervognsbehandling.

Vil du have en pris på undervognsbehandling af din bil?

Du er også meget velkommen til at ringe på telefon 66 17 13 00. Her sidder vi klar til at svare på alle de spørgsmål, du måtte have til vores undervognsbehandlinger.

Ønsker du en pris på en undervognsbehandling? Ring på telefon 66 17 13 00 eller book en tid via knappen øverst i menuen.

Du kan også sende en mail til kontakt@fynsundervognscenter.dk. Vi svarer dig så hurtigt vi kan, så din bil kan køre velbeskyttet rundt på vejene.

Ofte stillede spørgsmål

til undervognsbehandling af gamle biler

Ja, man kan se pris, udføre tilvalg som inderskærme, stænklapper samt lejebil og booke online.