Ofte stillede spørgsmål
Her kan du få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om rustbeskyttelse og undervognsbehandling
Arbejdet med rustbeskyttelse af biler er 100% manuelt, idet alle biler er opbygget forskelligt, med mange skjulte hulrum, samt med en masse elektronik og sikkerhedskomponenter.
Derfor er en god rustbeskyttelse helt afhængig af følgende:
- Uddannet, motiveret, samt erfarent personale.
- Der skal være tid til at kunne udføre arbejdet ordentligt hver eneste gang.
- Sprøjteudstyr og værktøj skal passe til de pågældende produkter.
- Indgående kendskab til hvilke produkter, der skal og kan anvendes sammen og på hvilke underlag/metaller.
Konkurrencen på rustbeskyttelse er meget hård, så desværre lader nogle undervognscentrer sig presse på prisen, og derfor sparer de på erfarent personale, der er dyrere, samt sparer på tidsforbruget ved f.eks. at undlade adskillelse af hjul, plastikafdækning i undervognen mm.
En dårlig udført rustbeskyttelse er spild af penge! Hvis enkelte skjulte “hulrum” ikke rustbeskyttes, eller der anvendes forkerte produkter til formålet, eller undervognen ikke er afrenset tilstrækkeligt – ja så ruster bilen i disse områder …
Læs mere her på DR Kontant om dårlig rustbeskyttelse:
DR Kontant – Ekspert udtaler: ”Billig undervognsbehandling er ikke pengene værd” – læs mere her!
Læs mere her – den bedste rustbeskyttelse:
Bedste undervognsbehandling og rustbeskyttelse
Sådan rustbeskytter vi – se processen her:
- Afmontering af hjul, inderskærme, dækplader i vognbund, originale gummipropper i døre, falser og vognbund samt kabelgennemføringer mm. Yderligere adskilles bagagerum. Vi afmonterer sågar for-kofangeren på de modeller, hvor det ellers ikke er muligt at behandle tværvangen, som har stor sikkerhedsmæssig betydning ved kollision.
- Dette gør, at vi stort set altid kan behandle alle hulrum uden at bore huller – dog kan der være bilmodeller hvor enkelte borehuller er nødvendigt, for at kunne behandle korrekt.
- Vi fotodokumenterer ALTID, at afmonteringen har fundet sted!
- Den omfattende adskillelse er meget tidskrævende, og det er typisk her, der spares, hvis du får tilbudt en billig undervognsbehandling andre steder.
- Bilen afrenses herefter med varmt vand under højtryk, og varmlufttørres inden behandling.
- Karrosserikontrol, hvor bilen gennemgås nøje og kunden kontaktes, hvis en anden type behandling anbefales, eller hvis der skal udbedres rustgennemtæringer, inden arbejdet fortsættes.
- Bilen påføres beskyttelsesvoks, således at lakken beskyttes under behandlingen.
- Behandlingen består af komplet hulrumsbehandling efter sprøjteskema specifikt til din bil. Undervognen behandles med enten et eller to lag tyndt/rustbeskyttende, penetrerende produkt og afsluttes med et slidlag. (3-, 4 års komplet rustbeskyttelse eller 4 års komplet miljøbehandling).
- Bilen samles omhyggeligt igen, og vaskes inden aflevering.
- Clips og skruer er inkluderet i prisen!
- Bilen afleveres nyvasket.
- Certifikat/garantibevis udleveres.
- Tilmeld bilen til stikprøvekontrol hos Teknologisk Institut og FDM.
Sådan foregår en rustbeskyttelse hos Fyns Undervognscenter.
Det danske klima hører til verdens mest rustfremkaldende i verden og alle biler ruster, både nye og gamle biler, elbiler, hybridbiler, lastbiler, varevogne, autocampere...
Det skyldes meget høj luftfugtighed hele året rundt samt skiftende temperaturer, der danner kondensvand på og i bilerne.
Desuden er vores luft saltholdigt, da vi i Danmark er tæt omgivet af havvand/saltvand.
I Danmark anvender vi saltning af vores vejnet i vinterhalvåret. Denne salt er dog ikke den egentlige årsag til, at biler ruster, som mange tror. Salt virker som katalysator for rustdannelsen, og Teknologisk Institut siger, at kun omkring 25% af rustdannelsen skyldes salt på vejene.
Den primære synder ift. rustdannelsen er vand/kondens, der er til stede i Danmark hele året rundt, sammen med saltholdig luft fra havet. Desuden har vi i Danmark temperaturer, som er gunstige for rust – kort sagt et meget skidt klima til biler.
Vand + ilt + jern, metaller = rust/korrosion
6 gode grunde til hvorfor, du bør rustbeskytte din bil:
- Sikkerhed – crashtest's
Jyllandsposten – rust påvirker bilers "crash-sikkerhed"
- Fabrikkernes rustgaranti er ikke meget værd
- Økonomiske fordele
Hvis du vil beholde din bil i flere år, så er det en økonomisk fordel for dig at få bilen rustbeskyttet, af følgende grunde:
- Du undgår bilen kasseres til syn, da gennemtæring i den bærende konstruktion undgås helt.
- Du undgår dyre rustreparationer, hvor du typisk ikke kommer langt for 10.000 kr. pr. skade.
- Du sparer udskiftning af diverse vitale dele i undervognen, såsom bremserør, fortøj og bagtøj, bærearme mm. Disse dækkes ikke af fabrikkernes rustgaranti.
- Du vil kunne opnå en højere salgspris, når du sælger din bil – især, hvis du sælger privat.
- Biler er ikke bygget til det danske klima
Kun en forsvindende lille andel af alle biler, der produceres i verden, lander på det danske marked. Derfor er bilerne heller ikke produceret til at kunne modstå den danske klima og bilfabrikkerne rustbeskytter heller ikke nye biler eller gamle biler, så de kan klare sig uden supplerende rustbeskyttelse hos et undervognscenter.
- Galvaniserede biler ruster også
Biler er som regel el-forzinket/elektrogalvaniseret (denne galvaniseringstype er ikke optimal ift. udendørs brug). Det betyder, at nogle af delene på bilen får et meget tyndt lag zink – dette lag er omkring 33 gange tyndere end bilen lak.
Zink korroderer/forsvinder, når der er vand og ilt, tilstede, nøjagtig som jern og efter få år, er der ikke mere zink tilbage – nu er der direkte adgang til det ”rå” jern og rusten har gunstige vilkår …
- Miljøhensyn – CO2 reduktion ifølge eksperter
Motormagasinet – Klimaeksperter: Rustbeskyt bilen i stedet for at købe ny
Læs mere om hvorfor Teknologisk institut anbefaler supplerende rustbeskyttelse:
Derfor bør du rustbeskytte din bil, siger Teknologisk Institut
Læs mere om teknologisk Institut og FDM’s anbefalinger:
Anbefalinger fra Teknologisk Institut og FDM
Læs mere om hvorfor rustbeskyttelse er pengene værd:
Hvorfor rustbeskytte bilen?
Rustne biler har vist sig at være mere usikre ift. kollision/trafikuheld, viser crashtest’s. Rust ødelægger nedbryder, som bekendt jern/metal, og da bilerne er bygget af jern/metal, så svækkes konstruktionen og sikkerheden bliver ringere ...
“Brugte biler udgør en langt større sikkerhedsrisiko på vejene end hidtil antaget.
Sådan lyder det fra det svenske forsikringsselskab Folksam og forbundet Villaägarnas Riksförbund på baggrund af resultatet af en ny kollisionstest.”
Kollisionstesten
- Der blev testet to brugte bilmodeller af årgangen 2003-2004 (Mazda) med kraftig rust og 2004-1007 (VW Golf) med moderat rust.
- Testmetoden var den samme, som anvendes af Euro NCAP på nye biler.
- Begge bilmodeller blev testet under frontalsammenstød og sidesammenstød, mens der også blev foretaget en stolpekollisionstest på VW Golf-modellerne.
- Bilerne kørte 64 km/t under kollisionstesten
Dansk Bilbrancheråd kalder undersøgelsen for »opsigtsvækkende«.
»Undersøgelsen er opsigtsvækkende og har betydning for mange danske bilejere. Det er alment kendt, at stål svækkes af rust, men den nuværende viden om, hvordan rust i bilers bærende konstruktion påvirker kollisionssikkerheden, er meget begrænset, fordi kollisionstests normalt kun bliver foretaget på helt nye biler,« udtaler Erik Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd, i en pressemeddelelse.
Konklusionen på testen er, at rustangreb i bilens skelet påvirker personsikkerheden markant. Dermed kan mange danskere potentielt køre rundt i usikre, brugte biler uden at vide det.
Læs mere om testen og konsekvenserne her:
Jyllandsposten – rust påvirker bilers "crash-sikkerhed"
Se video med crash-testen:
Resultatet af kollisionstesten, kan ses i denne video
Der findes mange priser derude, lige fra meget mistænksomt billigt, til moderat og meget højt – det kan være meget svært at skelne det ene fra det andet ...
Vi beskæftiger os udelukkende med undervognsbehandling/ rustbeskyttelse, og vi er specialister i højkvalitets- rustbeskyttelse og undervognsbehandling med mere end 40 år i branchen.
Vi anvender den tid, der skal til, og vi har de dygtigste og mest erfarne ansatte, med mere end 30 år års erfaring her hos os.
Vi er godkendt og kontrolleret af Teknologisk Institut med 0 fejl på samtlige stikprøvekontrollerede biler, de sidste 15 år i træk – vi er samtidig også kontrolleret af FDM.
Læs mere om Fyns bedste undervognsbehandling og rustbeskyttelse
Vores behandlinger har en holdbarhed på helt op til 4 år, og det betyder, at du sparer mellem 20 og 50% ift. andre undervognscentrer, der kræver genbehandling hvert 2. eller 3. år.
Prisen på undervognsbehandling, af netop din bil, afhænger af hvilken mærke, model og årgang der er tale om. Nogle bilmodeller tager længere tid end andre.
Undervognsbehandling pris – læs mere klik her
Vi yder rabat til medlemmer af enkelte organisationer – den aktuelle rabat vil du kunne se i bookingsystemet efterhånden, som du udfylder oplysninger.
Læs mere om rabat på undervognsbehandling
Du kan se pris, rabat og booke online, hvor du blot skal følge vejledningen igennem bookingsystemet – det er er først til sidst, at du skal bekræfte det valgte, så du kan tage det ganske roligt.
Du er naturligvis også velkommen til at få oplyst pris og booke via telefon:
Tlf. 66171300
Mange tænker først, hvilket produkt er bedst, når der søges efter den bedste rustbeskyttelse og undervognsbehandling ...
Men det vigtigste er ikke selve produktet, for det hjælper ikke noget med verdens bedste rustbeskyttelsesprodukt, hvis sprøjteteknikeren ikke “rammer” alle steder eller sprøjter uden på skidt, eller undlader at demontere plastikafdækning i undervognen, eller ødelægger sikkerhedskomponenter, eller anvender produkter, der ikke er beregnet til formålet, osv.
Du får den bedste rustbeskyttelse og undervognsbehandling, der hvor de dygtigste og mest erfarne sprøjteteknikere arbejder. Dygtige og erfarne medarbejdere er som hovedregel også dyrere, at have ansat og derfor vil prisen på rustbeskyttelse disse steder som regel også være dyrere. Til gengæld får du også værdi for pengene og det betaler sig bedst!
Det næste man skal sikre sig, for at opnå den bedste og højeste kvalitet er, at det pågældende undervognscenter sætter den nødvendige tid af til arbejdet. Konkurrencen på undervognsbehandling og rustbeskyttelse er ekstrem hård på prisen. Det presser mange centrer til at gå på kompromis med de ansattes kvalifikationer, der ofte skiftes ud, og dermed ingen erfaring har. Desuden spares der på den afsatte tid, til arbejdet med rustbeskyttelsen og kvaliteten bliver naturligvis derefter. Nogle steder er sprøjteteknikerne ansat på akkord, og det går selvfølgelig ud over kvaliteten.
Så kan du måske spørge ... Jamen er det ikke bedre, at bilen bare får lidt, selvom den ikke behandles alle steder? Nej, det er i vores øjne, ikke værd at spare 1000 kr. eller måske 3000 kr. på en rustbeskyttelse, hvis den begynder at ruste, i bare et lille område i bilen, fordi det ikke er behandlet. Selv mindre rustreparationer beløber sig nemt til 10.000 kr. – det er virkelig dyrt!
Kort sagt: Den bedste undervognsbehandling og rustbeskyttelse opnår du ved at sikre dig følgende:
- Uddannet, motiveret, samt erfarent personale.
- Der skal være tid til at kunne udføre arbejdet ordentligt hver eneste gang.
- Sprøjteudstyr og værktøj skal passe til de pågældende produkter.
- Indgående kendskab til hvilke produkter, der skal og kan anvendes sammen og på hvilke materialer.
Læs mere om den bedste rustbeskyttelse hos Fyns Undervognscenter.
Når du har sikret dig ovenstående, så kan det give mening at se på hvilket, rustbeskyttelsesprodukt, der skal vælges.
Du bør sikre dig, at rustbeskyttelsesproduktet er godkendt af Teknologisk Institut, hvilket betyder, at det er testet efter enten de svenske eller finske standarder indenfor området. Disse standarder kræver diverse tests i praksis, hvor der testet for bl.a. indtrængningsevne, kuldesprødhed og mange andre egenskaber – kort fortalt: Din og vores sikkerhed for, at produkterne virker rustbeskyttende!
Vi anvender i dag udelukkende Tectyl, der produceres af Valvoline og alle produkterne er testet efter netop disse standarder samt godkendt af Teknologisk Institut. Tectyl tilbyder både de konventionelle produkter, men også vandbaserede produkter, og med meget lavt indhold af opløsningsmidler. Tectyl har produkter et hvert formål og er den producent med det største udvalg samt markedets mest miljøvenlige.
Som ekstra sikkerhed for dig er vi testet og stikprøvekontrolleret af Teknologisk Institut med 0 fejl, de sidste 12 år i træk. Desuden er vi nu også kontrolleret af FDM.
Teknologisk Institut anbefaler, at man stiller disse krav til sit undervognscenter:
Teknologisk Institut – Stil disse krav til dit undervognscenter!
Ja, Tectyl’s produkter kan forenes 100% med andre produkter på markedet!
Alle produkter der findes på markedet, er olie/voksprodukter i en eller sammensætning, og derfor kan Tectyl’s produkter arbejde sammen med alle andre rustbeskyttelsesprodukter på markedet.
Desuden er Tectyl’s produkter godkendt af Teknologisk Institut, hvilket betyder at de er testet efter de svenske eller finske standarder indenfor området. Din og vores sikkerhed for, at de virker og holder, som de skal - jf. denne standard er det også blevet testet, at produktet kan arbejde sammen med andre produkter, samt det bilerne evt. får fra fabrikken..
Tectyl er produceret af Valvoline, og er verdens ældste producent af rustbeskyttelse.
Læs mere om:
Undervognsbehandling og rustbeskyttelse med Tectyl
Den bedste undervognsbehandling - klik her
Tectyl og Valvoline:
https://www.tectyleurope.com/
https://www.valvoline.com/en-eur/
Vi tilbyder undervognsbehandling og rustbeskyttelse med op 4 års holdbarhed, fordi vi udfører behandlinger af særlig høj kvalitet, samt ekstra styrke og ikke mindst grundighed.
Mange andre i antirust-branchen kræver genbehandling hvert 2. eller hvert 3. år og det har selvfølgelig betydning for, hvor dyrt det bliver pr. år – jo længere holdbarhed jo billigere bliver det pr. år – det siger sig selv.
Hvis bilen er begyndt at ruste, så kan behandlingen ikke holde så længe, som hvis bilen ikke er rusten – det skyldes, at rustbeskyttelse uden på rust ikke hæfter så godt og produkterne tørrer hurtigere ud. Dette er gældende for alle rustbeskyttelsesmærker!
Læs mere her:
Sammenligning af rustbeskyttelse
Hvor lang tid tager en rustbeskyttelse
Undervognsbehandling pris
Vi tilbyder undervognsbehandling og rustbeskyttelse med op til 4 års holdbarhed, før end genbehandling er nødvendig – det er dyrere her og nu, men det er langt billigere i længden og pr. år!
Genbehandling er nødvendig, fordi olien i produkterne hærder op over tid, og herved bliver de “træge” og tørre mere op – herved kan produkterne ikke lukke tæt for vand og ilt til bilens metalkonstruktion og karrosseri-plader (der skal vand og ilt til jern samtidig, for at jernet ruster). Så når rustbeskyttelsen tørrer for meget op, så stopper den rustbeskyttende virkning, hvorfor genbehandling efter en tid er nødvendig.
Desuden bliver rustbeskyttelsen slidt over tid, i hjulkasserne og i undervognen, pga. regnvand, samt skidt, sand og sten der “skydes” op fra vejen.
Jamen der er da ikke noget slid i de skjulte hulrum i bilen, der også er blevet rustbeskyttet, vil du måske påpege?
Men svaret er, at der er voldsomt meget slid på rustbeskyttelsen i de skjulte hulrum, som vanger, døre klapper osv. Det skyldes store mængder kondensvand, der driver ud af hulrummene, der herved slider ganske voldsomt på rustbeskyttelsen.
Læs mere her:
Sammenligning af rustbeskyttelse
Hvor lang tid tager en rustbeskyttelse
Undervognsbehandling pris
Rustbeskyttelse og undervognsbehandling er bæredygtigt, fordi det forlænger bilernes levetid med minimum 13 år!
Hos Fyns Undervognscenter udleder en undervognsbehandling ca. 8,5 kg CO2 pr. år… Det er under halvdelen af, hvad det koster klimaet at producere 1 kg oksekød.
Det koster klimaet op til 15.000 kg CO2 at producere en ny bil - det er meget, og det svarer til produktionen af 773 kg oksekød, kilde: DR. Du sparer altså klimaet for op til 15.000 kg CO2 ved at forlænge levetiden på bilen med 13 år – det svarer til, at du redder klimaet for op til 568 kg CO2 hver eneste år i 26 år, når vores rustbeskyttelse er modregnet ift. CO2. Besparelsen er reelt større, fordi langt mere af bilen kan genbruges, når den skrottes efter 26 år!
Rustbeskyttelse og undervognsbehandling er bæredygtigt, ikke kun for klimaet, men også for din pengepung - ifølge forskning, så koster rustskaderne bilejerne 5.000 kr. om året i gennemsnit.
Du kan læse meget mere om bæredygtig rustbeskyttelse - klik her
Læs også: Hvorfor rustbeskyttelse og undervognsbehandling kan betale sig
Det er en skrøne, at den bedste årstid til rustbeskyttelse er om foråret og sommeren. Mange tror, at rustbeskyttelsen trænger bedre ind, samt bilen er mere tør på denne årstid.
Hos Fyns Undervognscenter har årstiden ingen indflydelse på kvaliteten, af følgende årsager:
- Vi afrenser undervognen med varmt vand under højtryk på alle årstider – dette er nødvendigt for at kunne opnå en ren overflade, som rustbeskyttelsen kan binde/hæfte på. Efterfølgende varmelufttørrer vi bilen, på et højeffektivt professionelt anlæg, så bilen er 100% tør, inden bilen rustbeskyttes – uanset årstid er bilen altså helt tør!
- Produkterne vi anvender er alle godkendt af Teknologisk Institut og derfor godkendt og testet efter de svenske eller finske standarder indenfor området – det betyder, at produkternes indtrængningsevne er ens hele året rundt og virker som de skal! Desuden opvarmer vi produkterne inden på-sprøjtning, således indtrængnings-evnen er maksimal hele året rundt.
- Bilerne står hos os til dagen efter, således produkterne er hærdet op, så de ikke tager skade af dårligt vejr efterfølgende.
Det vigtigt, at få behandlet bilen så hurtigt som muligt uanset årstid, hvis undervognscenteret ellers har faciliteterne til det, som vi har – det anbefaler både Teknologisk Institut og FDM.
Læs mere:
Hvorfor rustbeskyttelse
Erfaring med rustbeskyttelse
Elbiler og hybridbiler er opbygget på samme måde, og af samme materialer som benzinbiler og dieselbiler. Det betyder, at de er opbygget af jern/metal – jern ruster og metaller korroderer, når der er ilt og vand, tilstede på jern/metal samtidig. Kort fortalt, så ruster og korroderer elbiler og hybridbiler, som alle andre biler…
Vægten på alle biler forsøges minimeret, for at kunne reducere brændstof/energiforbruget, og det gøres ved bl.a. at bygge bilerne af endnu tyndere blikplader/karosseriplader – det medfører, at gennemtæring/rust opstår endnu hurtigere.
Mange biler i dag er opbygget af både aluminium og jern – det betyder, at der mange steder i bilen, er kontakt mellem jerndele og aluminiumsdele. På disse kontaktpunkter er rusten/korrosion meget voldsom pga. det man kalder galvanisk tæring.
Teknologisk Institut hævder, at elbiler og hybridbiler endda ruster mere end almindelige biler pga. såkaldte krybestrømme, som det ses på el-tog.
Så ja… Elbiler og hybridbiler bør man også rustbeskytte, for de ruster, som alle andre biler i det danske klima!
Læs mere om, hvorfor du bør rustbeskytte din bil:
Hvorfor rustbeskyttelse
Du bør sikre dig, at dit undervognscenter er uddannet i at kunne håndtere elbiler og hybridbiler. Højvoltskomponenter – herunder højvoltskabler og selve batteripakken, må nemlig ikke rustbeskyttelse af følgende årsager:
- Alle højvoltskomponenter er markeret med orange fare-markering, således mekaniker, beredskabspersonale mfl. Ikke risikerer at komme alvorligt til skade – derfor må den orange markering under ingen omstændigheder dækkes til, med rustbeskyttelse eller andet!
- Batteripakken og højvoltskablerne, skal kunne komme af med varmen, således disse ikke beskadiges!
- Bilproducenterne fraskriver sig garanti, hvis højvoltssystemet bliver rustbeskyttet!
Hos Fyns Undervognscenter har alle vores medarbejdere gennemgået omfattende kursus og uddannelse i elbiler og hybridbiler, således sikres det, at din bil er i gode og sikre hænder.
Vi anvender detaljerede sprøjteskemaer – der viser helt præcist – hvor den enkelte elbil og hybridbil må rustbeskyttes, og hvor den bestemt ikke må rustbeskyttes!
Læs mere om rustbeskyttelse af elbiler og hybridbiler her:
Undervognsbehandling og rustbeskyttelse af elbiler og hybridbiler
Læs mere om den bedste rustbeskyttelse:
Bedste rustbeskyttelse og undervognsbehandling
Ja det er en god ide, hvis man gerne vil beholde sin bil, undgå dyre rustreparationer, samt opnå en højere salgspris (især hvis man sælger privat).
Alle biler ruster, både nye og gamle! Rust/korrosion opstår, når der er vand og ilt til stede på jern/metal – det gælder uanset, om der er tale om dyre biler, billige biler, nye biler eller gamle biler.
Ilt er til stede i luften altid naturligvis, og i Danmark er luftfugtigheden enormt høj hele året rundt med skiftende temperaturer – det skaber en masse vand i og på bilerne konstant. Så derfor ruster alle biler hele året, nye som gamle biler.
Selvom en bil er galvaniseret er det ingen hindring for rusten … Der er tale om kold-galvanisering eller el-galvanisering og denne galvaniseringstype er ikke ret god ift. rustbeskyttelse af biler. En sådan galvanisering betyder, at der er ”lagt” et meget tyndt lag zink i områder af bilen på omkring 2-5µm lagtykkelse. Til sammenligning er selve lakeringen på omkring 90µm.
Det tynde lag zink vil korrodere (forsvinde), når det kommer ifm. vand og ilt efter nogle år og herefter er der direkte adgang til det “rå” jern, som så begynder at ruste.
Aluminium er heller ingen hindring for korrosion, idet ”aluminiumsbiler” også har jerndele i konstruktionen – der hvor jern, og aluminium har kontakt, opstår der såkaldt galvanisk tæring (metallerne tærer væk).
Mange tror, at nye biler i dag er rustbeskyttet fra fabrikkerne, men sandheden er, at biler langt fra, er godt nok beskyttet til at kunne modstå det danske klima ift. rustdannelse.
Teknologisk Institut og FDM anbefaler rustbeskyttelse af nye biler, så hurtigt som muligt, hvis man ellers har tænkt sig at beholde bilen i nogle år frem.
Læs også:
Anbefalinger fra bilimportørerne og Teknologisk Institut
Undervognsbehandling af ny bil
Mange er af den opfattelse, at deres bil ikke behøver rustbeskyttelse, fordi den er galvaniseret. Men galvanisering er ikke bare galvanisering.
Først skal vi måske lige have styr på, hvad galvanisering egentlig er? Galvanisering er kort fortalt overflade-behandling af. f.eks jern med et tyndt lag zink. Zink beskytter det underlæggende jern imod at ruste, altså så længe der er zink til stede …
Der findes varmgalvanisering og elektrogalvanisering også kaldet for el-forzinkning/koldgalvanisering. Varmgalvanisering er meget effektiv og kan anvendes udendørs, hvorimod el-forzinkning ikke er så egnet til udendørs brug.
Biler er el-galvaniseret eller koldgalvaniseret, og det er ikke effektivt nok til at kunne modstå rust i Danmark!
Læs her nogle af grundene til, hvorfor du bør rustbeskytte din bil, selvom den er galvaniseret:
- Biler fremstilles af stålplader som er galvaniseret inden karosseriet bearbejdes.
- Galvaniseringen brændes væk ved svejsning, og forringes hvor pladerne ombukkes. Der er over 1000 punksvejsninger på en bil og 60 meter samlinger.
- Galvanisering med et tyndt lag zink (2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet af få år.
- Flertallet af bilmodellerne er galvaniseret med en lagtykkelse på kun 2-5 mikrometer. Til sammenligning har lakken på en bil en lagtykkelse på ca. 90 mikrometer.
- Olie/voks produkt på et ikke galvaniseret underlag er bedre end galvanisering alene.
- Olie/voks bevarer sin smidighed og indtrængningsevne.
Kort sagt, galvanisering er ingen garanti for at undgå rust og dyre reparationer, desværre!
Læs mere om hvorfor undervognsbehandling betaler sig:
Hvorfor er undervognsbehandling nødvendig?
Så hurtigt som muligt – det er det billigste i længden, fordi rustbeskyttelsen holder længere, hvis bilen ikke er rusten i forvejen.
Det er dog sjældent for sent, men det vil kræve behandling oftere, når bilen først er begyndt at ruste, og det gælder alle rustbeskyttelsesmærker og produkter!
Hvis du er i tvivl om din bil er for rusten eller hvad der kan betale sig, så kan du booke en gratis rustkontrol her – det tager ca. 20 minutter og du er med hele vejen:
Læs mere:
Hvad koster undervognsbehandling og rustbeskyttelse?
Hos Fyns Undervognscenter tilbyder vi nedenstående behandlingstyper – se varigheden for hver enkelt herunder:
- 4 års komplet rustbeskyttelse
Varighed: 1 døgn (kl. 07.30 til kl. 07.30 dagen efter)
- 3 års komplet rustbeskyttelse
Varighed: 1 døgn (kl. 07.30 til kl. 07.30 dagen efter)
- 4 års komplet miljøbehandling
Varighed: 2 døgn (kl.07.30 til kl. 07.30 to døgn efter)
- Støjdæmpning i kombination med en komplet rustbeskyttelse
Varighed: 2 døgn (kl. 07.30 til kl. 07.30 2 dage efter)
Læs mere her:
Hvor lang tid tager en undervognsbehandling
Se hvilke behandlingstyper vi tilbyder her:
Undervognsbehandling
Hos Fyns Undervognscenter skelner vi ikke imellem en undervognsbehandling og en rustbeskyttelse – for de fleste dækker begge ord over en komplet behandling af hele bilen. Man skal selvfølgelig sikre sig, at bilen ikke kun rustbeskyttes i undervognen!
Hos os udfører vi kun komplette behandlinger, og det betyder, at vi rustbeskytter hele bilen – alle skjulte og synlige hulrum i den øvre del af bilen og i undervognen – desuden rustbeskytter vi den udvendige vognbund/undervogn med tre lag rustbeskyttelse. Altså en tredobbelt behandling på udvendig vognbund.
Læs mere her om vores behandlingstyper:
Undervognsbehandling og rustbeskyttelse
Se vores behandlingsprocedurer her:
Sådan rustbeskytter vi hos Fyns Undervognscenter
Herunder de behandlingstyper, som vi tilbyder, nogle er til alle biler, og nogle er kun til nye, nyere biler …
Behandlingstyper til alle biler
Til nye-, gamle-biler, med og uden rust, med og uden tidligere rustbeskyttelse uanset mærke.
- 4 års komplet rustbeskyttelse
- 4 års holdbarhed (forudsat at bilen ikke er rusten)
- Rustbeskyttelse af alle hulrum, i både øvre og nedre del af bilen, samt 3 forskellige rustbeskyttelseslag i undervognen – tredobbelt behandling).
- Billigst pr. år end en 3 års komplet rustbeskyttelse.
- Der anvendes traditionel konventionel rustbeskyttelse (olie/voks), dog med reduceret indhold af opløsningsmidler.
- 3 års komplet rustbeskyttelse
- 3 års holdbarhed (forudsat at bilen ikke er rusten)
- Rustbeskyttelse af alle hulrum, i både øvre og nedre del af bilen, samt 2 forskellige rustbeskyttelseslag i undervognen – dobbelt behandling)
- Denne er billigst her og nu, men en 4 års komplet rustbeskyttelse er billigst pr. År.
- Der anvendes traditionel rustbeskyttelse (olie/voks), dog med reduceret indhold af opløsningsmidler.
- Gratis rustkontrol
- Vi kontrollerer din bil for rustangreb, sammen med dig. Herefter får du vores ærlige mening ift., om rustbeskyttelse kan betale sig.
- Hvis rustbeskyttelse kan betale sig, så rådgiver vi dig ift. hvilken behandlingstype, der vil være den bedste og giver mest værdi for pengene.
- Det tager ca. 30 minutter, og er helt gratis – du forpligter dig ikke til at købe eller booke en rustbeskyttelse hos os.
Eller ring for pris og booking: Tlf. 66171300
Behandlingstyper til nye, nyere biler (typisk ikke ældre end 1 år)
Bilen må ikke være rusten – må ikke være rustbeskyttet tidligere.
- 4 års komplet miljøbehandling
- 4 års holdbarhed
- Rustbeskyttelse af alle hulrum, samt miljøbehandling i undervognen
- Ingen lugt, ingen dryp, Ingen opløsningsmidler
- Ekstrem stærk
- Til den miljøbevidste forbruger
- Støjdæmpning
- Støjdæmpning kan udføres alene eller i kombination med en af de tre ovenfor nævnte behandlingstyper.
- Husk kun til nye eller nyere biler uden rust og som ikke tidligere er rustbeskyttet.
- Billigst i kombination med en af behandlingstyperne nævnt overfor. ca. 1.000 kr. billigere, fordi bilen i forvejen er adskilt.
- Ingen lugt, ingen dryp, Ingen opløsningsmidler
- Ekstrem stærk
- Til den miljøbevidste forbruger
- Gratis rustkontrol
- Vi kontrollerer din bil for rustangreb, sammen med dig. Herefter får du vores ærlige mening ift., om rustbeskyttelse kan betale sig.
- Hvis rustbeskyttelse kan betale sig, så rådgiver vi dig ift. hvilken behandlingstype, der vil være den bedste og giver mest værdi for pengene.
- Det tager ca. 30 minutter, og er helt gratis – du forpligter dig ikke til at købe eller booke en rustbeskyttelse hos os.
Eller ring for pris og booking: Tlf. 66171300
Behandlingstyper til meget rustne biler
Med og uden tidligere rustbeskyttelse uanset mærke.
- Specialbehandling
- På dag 1 gives et lag tyndt penetrerende rustbeskyttelse i undervognen En specialbehandling
- På dag 2 får bilen en 4 års komplet rustbeskyttelse
- Kan ikke bookes online – da det kræver, at vi ser bilen først.
- Genbehandling som regel efter 1 eller 2 år. Det skyldes, at rustbeskyttelse på rustne overflader ikke holder så længe.
- Gratis rustkontrol
- Vi kontrollerer din bil for rustangreb, sammen med dig. Herefter får du vores ærlige mening ift., om rustbeskyttelse kan betale sig.
- Hvis rustbeskyttelse kan betale sig, så rådgiver vi dig ift. hvilken behandlingstype, der vil være den bedste og giver mest værdi for pengene.
- Det tager ca. 30 minutter, og er helt gratis – du forpligter dig ikke til at købe eller booke en rustbeskyttelse hos os.
Læs mere her:
4 års komplet rustbeskyttelse
3 års komplet rustbeskyttelse
4 års komplet miljøbehandling
Støjdæmpning
Ja, vi giver rabat til medlemmer af enkelte organisationer:
- FDM
- Logbuy
- Coop
- Ældresagen
Du kan se rabatten i vores bookingsystem, når du har valgt behandlingstype.
Læs mere her:
Hvad koster undervognsbehandling
Rabat på undervognsbehandling
Ja, vi er godkendt og stikprøvekontrolleret af Teknologisk Institut med 0 fejl de sidste 15 år i træk, som formentlig de eneste i Danmark.
Desuden er vi samtidig kontrolleret af FDM.
Som de eneste i Odense er vi kontrolleret af både Teknologisk Institut og FDM.
Læs mere om anbefalinger fra Teknologisk Institut:
Teknologisk Institut – stil disse krav til dit undervognscenter
Når din bil er blevet behandlet, så skal du være opmærksom på følgende:
- Sørg for at fjerne overskydende produkt, der kommer ud fra huller og klapper, ellers kan produktet komme til at sidde meget fast på lakken – fjernes med lugtfri petroleum eller lampeolie (kan købes i et supermarked)
- Plastikpaneler, plastikskærmfødder samt plastikkofangere tager imod skidt, snavs samt rustbeskyttelse og kan derfor blive misfarvet. Sørg derfor for at fjernet rustbeskyttelse på disse steder med det samme, når det opdages. Desuden undgår man misfarvning hvis man behandler med vinylmakeup en gang i mellem. På den måde forsegles overfladen og man undgår misfarvning
- Bilen kan lugte brændt: Hvis bare en dråbe rustbeskyttelse rammer udstødningen, kan der forekomme røgudvikling – det kan virke voldsomt. Men tag det roligt, for det holder op igen og er helt uskadeligt og ufarligt.
- Vælg altid undervognsvask fra i vaskehaller – det kan ødelægge behandlingen.
- Hvis du har mulighed for det, så skyl hjulkasserne og panelerne med almindelige vandslange og blød stråle, således skidt, snavs og salt skylles af en gang om året efter vinteren.
- Sørg for at få bilen poleret en gang om året afhængig af poleringstype og slid på lakken – polering beskytter lakken og lakken er jo rustbeskyttelse udefra.
- Kontroller bilens lak for stenslag (huller i malingen) og sørg for at få skaderne udbedret hos autolakerer.
- Husk at få genbehandlet bilen efter vores anbefaling – efter en årrække hæder olien i produkterne nemlig op, samt slides af, hvorved den rustbeskyttende effekt ophører.
Hulrummene findes i døre klapper, vanger, rør, skærme mm. – bilen er fyldt med hulrum og konstruktionen er bygget af jern.
Det er meget vigtigt, at samtlige hulrum rustbeskyttes, fordi bilen også ruster indvendig i disse hulrum pga. store mængder kondensvand. Kondensvand opstår, da vi i Danmark har høj luftfugtighed hele året rundt, samt med skiftende temperaturer = kondensvand. (Vand + ilt + jern = rust).
For at kunne rustbeskytte hulrummene, bruger man en ”lanse” med en dyse for enden, der kan forstøve rustbeskyttelsen – traditionelt har man blot boret en masse huller i døre, paneler, skærme og klapper for at kunne behandle indvendigt.
Vi stoppede med at bore huller i bilerne for mere end 20 år siden. Vi undgår borehuller ved at adskille i stedet, samt bruge eksisterende huller – denne proces er meget tidskrævende, hvorfor der også mange, der siger, at det kun kan lade sig gøre at rustbeskytte, hvis man borer i bilerne.
Hvis man borer huller i bilerne, så bortfalder en del af bilens lak/rustgaranti, så det er en god grund til at undgå borehuller.
Læs mere om sprøjteskemaer og deres formål:
Hvad er et sprøjteskema?
Her kan du læse om:
Bedste rustbeskyttelse
Et sprøjteskema/sprøjtediagram er en teknisk tegning over bilen der angiver, hvor bilen må og skal rustbeskyttes og hvor den bestemt ikke må behandles.
Alle bilmærker, modeller og årgange indenfor de forskellige modeller er opbygget forskelligt – derfor er det vigtigt med et sprøjteskema til hver enkelt bil. Du bør sikre dig at dit undervognscenter har adgang til sprøjteskemaer – det er ikke alle der har det ...
Formålet med sprøjteskemaet:
- Det sikrer, at bilens sikkerhedsmæssige komponenter er fuldt funktionsdygtige efter endt undervognsbehandling – for din sikkerheds skyld.
- De sikrer, at bilen rustbeskyttes så effektivt som overhovedet muligt – for kvalitetens skyld
Læs mere her:
Hvad er et sprøjteskema – klik her
Bilproducenterne reklamerer med, at deres rustgarantier sikrer bilejerne ift. rust, men garantierne dækker ikke rustdannelse, men kun gennemtæringer fra rust – altså når der først er hul hele vejen igennem jernet! Desuden skal det være indefra kommende rust.
Som med alt andet, står der meget med småt i sådanne garantier, og det får de fleste først set på, når skaden er sket… Eller når skaden bliver afvist som reklamation på værkstedet.
Fabriksgarantierne dækker rustgennemtæringer dele som bremserør og bærearme.
Så nej, fabrikkernes rustgarantier er ikke meget værd, da de kun dækker, når der er hul hele vejen igennem, samt kun for indefra kommende rust. Det er meget svært eller rettere sagt, umuligt for forbrugeren, at kunne bevise, at det er indefra kommende rust – derfor er det oftere reglen end undtagelsen, at disse rustgarantisager afvises og bilejeren kan intet stille op ...
Læs artikel i motormagasinet om fabrikkernes rustgaranti:
Motormagasinet - Norges svar på FDM advarer nu mod at stole på bilproducenternes rustgaranti
Hvis du vil beholde din bil i flere år, så er det en økonomisk fordel for dig at få rustbeskyttet din bil, af følgende grunde:
- Du undgår bilen kasseres til syn, pga. gennemtæring i den bærende konstruktion undgås helt. Læs her om hvorfor rustbeskyttelse betaler sig
- Du undgår dyre rustreparationer, hvor du typisk ikke kommer langt for 10.000 kr. pr. skade.
- Du sparer udskiftning af diverse vitale dele i undervognen, såsom bremserør, fortøj og bagtøj, bærearme mm. Disse dækkes ikke af fabrikkernes rustgaranti.
- Du vil kunne opnå en højere salgspris, når du sælger din bil – især, hvis du sælger privat.
Læs mere om hvorfor Teknologisk Institut anbefaler rustbeskyttelse:
Teknologisk Institut anbefaler rustbeskyttelse - klik her
Inderskærme og plastikskjold i undervognen har til formål at mindske vindmodstanden og dermed forbedre aerodynamikken – således kan brændstofforbruget mindskes!
I nyere biler er op til 80% af undervognen dækket af plastikskjold og i de fleste tilfælde øger dette rustdannelsen i undervognen. Det skyldes, at skjoldene aldrig lukker helt tæt imod vejen, og derfor kommer der skidt, snavs samt fugt ind imellem pladerne og undervognen. Plastikskjoldene i undervognen holder altså på fugt/vand, samt skidt og snavs og det medfører altså øget rustdannelse …
Artikel i bilmagasinet - biler med plastikafdækning har tendens til at ruste mere! - klik her
Biler er bygget af metaller, og når disse kommer i kontakt med vand og ilt samtidig, så sker der er en kemisk reaktion, som nedbryder og ødelægger metallerne = jern ruster og metaller korroderer.
I Danmark er luftfugtigheden høj året rundt og sammen med skiftende temperaturer dannes der herved vand i og på bilerne! Da der altid er ilt og vand i luften året rundt, ja så ruster bilerne hele året rundt.
Mange tror, at bilerne kun ruster om vinteren, når vejene saltes, men det er ikke korrekt ... Saltningen bidrager til ca. 25% af rustdannelsen og virker som katalysator - resten skyldes vand/fugt og ilt, der er det egentlige problem!
Yderligere er vores luft i Danmark saltholdig pga. vores placering med "havvand" hele vejen rundt og det øger hastigheden på rustdannelsen.
Bilerne er altså ikke bygget eller rustbeskyttet fra fabrikkerne til at kunne modstå det danske klima, da en forsvindende lille del at alle producerede biler sælges til Danmark.
Hvorfor rustbeskytte bilen? - klik her
Teknologisk Institut anbefaler rustbeskyttelse af alle biler - læs mere her
Nej! Biler ruster, idet jernet som bilerne er bygget af, går i kemisk forbindelse med vand og ilt.
Der er altid ilt tilstede i luften og i Danmark er luftfugtigheden høj hele året rundt - det betyder vand/fugt i og på bilerne.
Hvorfor rustbeskytte bilen? - klik her
Er du i tvivl om hvilken behandling du skal vælge til din bil, eller har du spørgsmål, så står vi altid klar til at hjælpe dig!